EL-lukijamatka_2023_Piranin_kaupunkinäkymää

EL-Sanomat 5-2023: Kolmen maan kauneutta lukijamatkalla

EL-Sanomien lukijamatka tarjosi elämyksiä Adrianmeren tuntumassa

Poikkeuksellisen helteinen kesä Euroopassa ulottui aina syyskuun lopulle, jolloin järjestettiin pitkän tauon jälkeen ensimmäinen EL-Sanomien lukijamatka. Matka suuntautui kaikkiaan kolmeen maahan: Sloveniaan, Kroatiaan ja Italiaan. Mukaan lähti kolmisenkymmentä innokasta Eläkeliiton jäsentä.

Seurueemme lento Helsingistä laskeutui Italian Venetsiaan, josta siirryimme bussilla noin 200 kilometrin matkan Portorožiin, "ruusujen satamaan", kuten kaupungin nimi on suomennettuna. Portorož oli matkamme tukikohta, josta käsin teimme retkiä Sloveniassa Piranin ja Koperin kaupunkeihin sekä Kroatiassa Porečiin ja Paziniin. Matkamme kruunasi päivä Venetsian kapeilla kujilla.

Mukavien päiväretkien seutua

Adrianmeren rannikolla, Italian "saappaanvarren liepeessä" on kapea kaistale Sloveniaa - pääosin maalla onkin rannikkoa vain vaivaiset 40 kilometriä.

Portorož on vain noin 3000 asukkaan rannikkokaupunki, jonka väkimäärä kuitenkin moninkertaistuu turistikaudella. Kaupunki on tunnettu erityisesti kylpylöistään ja suola-altaistaan, sillä suolan tuotanto on osa Slovenian vuosisataista perinnettä. Portorož on kauniina merenrantakohteena Slovenian kenties tärkein matkailukaupunki, johon saavutaan sankoin joukoin lomailemaan myös läheisestä Italiasta. Naapurikaupunki Piranin komeinta antia oli kukkulan laella sijainnut katedraalin kellotorni, jonka esikuva on juuri Pyhän Markuksen aukiolla Venetsiassa.

Kroatia ja sen suurin niemimaa Istria oli lukijamatkamme päiväretken kohteena. Vierailimme rannikkokaupunki Porečissa, jonka jälkeen tutustuimme Pazinin pikkukaupungin 1200-luvulla rakennettuun katoliseen Pyhän Nikolan kirkkoon sekä paikalliseen viinitilaan.

Matkan päätöspäivänä koettu upea Venetsia mykisti kauneudellaan. Ainutlaatuinen Venetsia muodostuu yli sadasta saaresta, jotka ovat yhteydessä toisiinsa satojen siltojen ja kanavien myötä. Juuri kanavat ja niissä liikkuminen erilaisilla veneillä perinteisten katujen sijaan tekevät Venetsiasta niin omaleimaisen. Pyhän Markuksen tori, Canal Grande ja Huokausten silta kuuluivat hienoimpiin nähtävyyksiin ja Muranon lasinpuhallusnäytöksen jälkeen halukkaat pääsivät myös gondoliveneajelulle.

Siisteys ja vehreys saivat kiitosta

Lukijamatkalle oli lähtenyt Eläkeliiton jäseniä lähes ympäri Suomen, mukana olivat myös Hannu ja Sinikka Rusko Eläkeliiton Kouvolan yhdistyksestä.

-Ei olla käyty tällä puolella Eurooppaa aiemmin ja matkaohjelma oli mielenkiintoinen, joten varattiin matka heti kun se tuli saataville. Matka on onnistunut ihan nappiin, siisteys ja vihreys jäävät erityisesti mieleen, kertoo Sinikka Rusko.

Paitsi upeita nähtävyyksiä, Ruskoja yhdistää matkailuun myös heidän mielenkiintoinen harrastuksensa: geokätköily. Tässä maailmanlaajuisesti suositussa harrastuksessa etsitään mobiiliapplikaation ja gps-laitteen avulla toisten harrastajien luomia kätköjä.

Geokätköjä Ruskot kertovat löytäneensä jo muutamasta maasta ja lukijamatka toi jälleen kolme uutta maata kokoelmiin. Myös kotimaassa matkaillessa uuteen paikkakuntaan tutustutaan myös geokätköjä etsimällä.

Kaiken kaikkiaan EL-Sanomien lukijamatka oli hieno matkailuelämys: Slovenian, Kroatian ja Italian läheinen sijainti ja sujuva liikkuminen niiden välillä tekevät Adrianmeren rannikosta kiinnostavan ja monipuolisen lomakohteen. Välimerellinen vehreys, lämmin sää, historian kerrostumat sekä siisteys ja ystävällisyys saavat kaipaamaan samoille seuduille myös uudelleen.

Teksti ja kuvat: Janne Kettunen