Vertaistukiryhmä yli 60-vuotiaille leskeksi jääneille miehille

27.9.13.12.2023
Helsinki
Hae

Ryhmä on tarkoitettu yli 60-vuotiaille leskimiehille, jotka ovat menettäneet puolisonsa tapaturman, onnettomuuden tai sairauden kautta.

Aika:
Ryhmä alkaa keskiviikkona 27.9.2023 ja kokoontuu viikoittain keskiviikkoisin klo 13–15 yhteensä 11 kertaa. Ryhmän viimeinen tapaaminen on keskiviikkona 13.12.2023. Ryhmä ei kokoonnu keskiviikkona 6.12.2023. Ryhmän jatkotapaaminen on noin kolmen kuukauden kuluttua ryhmän päättymisestä.

Paikka
Länsi-Pasila, MIELI Kriisikeskus Helsinki, Maistraatinportti 4 A 4krs, 00240 Helsinki

Tavoitteet:

• Menetyksen aiheuttamien tunteiden ja kokemusten käsitteleminen luottamuksellisessa vertaisryhmässä
  • Kriisin pitkittymisen ja sairastumisen ehkäiseminen
  • Selviytymiskeinojen ja voimavarojen tunnistaminen ja vahvistaminen

Sisältö:

Sisällöissä otetaan huomioon osallistujien toiveet ja odotukset.

• traumaattinen/äkillinen menetys
  • kriisi, suru
  • menetyksen merkitys ja vaikutukset
  • keho ja mieli surussa
  • sosiaalinen tukiverkosto
  • muut läheiset
  • muistelu
  • voimavarat ja selviytymiskeinot

Menetelmät
Ryhmä pohjautuu ammatillisesti ohjattuun vertaistukeen.

• Ryhmäkeskustelut, myös myös pienryhmissä tai pareittain
  • Lyhyet alustukset
  • Vakauttavat, keholliset harjoitukset turvallisessa ympäristössä

Hakeminen ja lisätiedot:
Haku ryhmään tapahtuu hakulomakkeella, johon linkki löytyy tästä. Hakemukseen liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä sähköpostitse ryhmatoiminnat@mieli.fi tai soittamalla puh. 040 173 2040. Ryhmään valinta tapahtuu haastattelun jälkeen. Ryhmä on osallistujille maksuton.

Järjestäjät ja ohjaajat:
MIELI Suomen Mielenterveys ry ja Eläkeliitto ry. Ohjaajina toimivat suunnittelija Katja Harinen Eläkeliitosta ja kriisityöntekijä, psykoterapeutti Olli Rauhala MIELI Kriisikeskus Helsingistä.

Lisätietoja:
Olli Rauhala, 040 657 55 45, olli.rauhala@mieli.fi tai Katja Harinen, 040 7257 340, katja.harinen@elakeliitto.fi

Katja Harinen

Suunnittelija, vapaaehtoistoiminta ja sopeutumista tukeva toiminta
katja.harinen@elakeliitto.fi