Eläkeliiton blogi

Eläkeliiton blogeissa käsitellään eläkeläisille ja ikäihmisiä tärkeitä teemoja eri näkökulmista. Tervetuloa lukemaan.
Siitä kurssista alkoi uusi elämä
Olin vastikään Hyvä-ikä messuilla ja siellä tapaamani leskirouva kertoi käyneensä Eläkeliiton Yhtäkkiä yksin -kurssin leskeksi jääneille. Hänellä kurssista alkoi ”uusi elämä”.
Geronomin vinkkelistä - Nelijalkaiset terapeuttimme
Nelijalkaisilla terapeuteillamme on painavaa asiaa. Lemmikki rinnallakulkijana luo hyvinvointia, hoitaa terveyttämme ja tuo elämään laatua.
Digipelit taiteena

Peliuutisia lukiessa saa helposti käsityksen, että digitaaliset pelit kuuluvat vain nuortenkulttuuriin.

Geronomin vinkkelistä - Utopia
Tämän päivän utopia voi olla huomisen todellisuutta. Vain uskomalla muutoksen mahdolliseksi, voi muuttaa maailmaa. Ikääntyminen tulevaisuudessa ja vanhuspalvelujen laatu on meidän käsissämme.
Geronomin vinkkelistä - Matkalla hyvään vanhuuteen
Ikääntymistä ja siihen liittyviä ilmiöitä tarkastelee Eläkeliiton suunnittelija, geronomi ja sairaanhoitaja Heidi Oilimo blogisarjassa Geronomin vinkkelistä. Vakavat asiat vaativat välillä pilkettä silmäkulmaan, mutta tähtäimessä on aina ikäihmisen paras mahdollinen elämänlaatu. Hyppää mukaan matkalle hyvään vanhuuteen!
Taksiuudistus pudotti iäkkäät kyydistä

Vanhan sanonnan mukaan vain muutos on pysyvää auringon alla. Kuluvana vuonna muutoksen kourissa on ollut suomalainen joukkoliikenne ja erityisesti taksimarkkinat.

Kulttuuria kaiken ikää?

Taide ja kulttuuri ovat elämän suola ja sokeri, eikä niistä katoa maku ihmisen ikääntyessä.

90-vuotias Pentti Kortelainen rohkaisee: Pelotta mukaan tietotekniikan maailmaan

”Kun te valitatte aina, että ei ole mitään tekemistä, niin tässä olisi sellainen helppo juttu: pikkuhiljaa opiskella tietokonetta!” Rovaniemeläinen Pentti Kortelainen (90 v.) rohkaisee ikääntyv

Luonnosta hyvinvointia

Tunnetun sanonnan mukaan ihminen on sosiaalinen eläin, joka elää jatkuvassa vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa kuuluu ihmisen perustarpeisiin.

Kuva ikäihmisten digiosallisuudesta

Monilla tahoilla on toimintaa, jonka tavoitteena on ikäihmisten osallisuuden lisääminen digitalisoituvassa yhteiskunnassa.

Mediasivistys on hyödyllinen kansalaistaito

Eläkeliitossa on käynnistynyt uusi kolmivuotinen Netikäs -projekti, jonka tarkoituksena on lisätä ja vahvistaa ikäihmisten nettitietoja ja -taitoja eli mediasivistystä.