Tasapainokollaasi

Onko tasapainosi terästä? -kampanja

Murtumatta mukana – Spänst i benen -ohjelma kannustaa tammikuussa kaikkia mukaan Onko tasapainosi terästä -kampanjaan? Valtakunnallinen Murtumatta mukana -ohjelma edistää luustoterveyttä.

Kun tasapaino on kunnossa, pysyy pystyssä eikä kaadu. Yli 25-vuotiaista suomalaisista vain alle 10 prosenttia täyttää terveysliikunnan suositukset liikehallinnan osalta (Bennie ym., 2017). Liikenneturvan vuonna 2018 teettämän tutkimuksen mukaan neljä kymmenestä suomalaisesta kertoi kaatuneensa kuluneen talven tai edellisen talven aikana. Kolme viidestä (62 %) nimesi erityisen liukkaan alustan kaatumisen syyksi. UKK-instituutin tuore Cochrane-katsaus vahvistaa, että liikuntaharjoittelulla voidaan merkittävästi vähentää iäkkäiden kaatumisten määrää.

Onko tasapainosi terästä -kampanja haastaa tasapainotesteillä kaikkia miettimään omaa tasapainoaan. Se antaa myös vinkkejä tasapainon säilyttämiseksi ja parantamiseksi. Julkaisemme joka viikko uuden vinkin ja kannustamme harjoittelemaan tasapainoa.

Tee tasapaino testi!

Harjoittele tasapainoa näillä vinkeillä.

Aihetunnisteet
#tasapainotammikuu
#tasapainoterästä
#pysytäänpystyssä
#tasapainoharjoitus
#tasapainotesti

#tasapaino

Kampanjan takana ovat Eläkeliitto, Luustoliitto ja Svenska Pensionärsförbundet.

Outi Kokko-Ropponen

Liikuntasuunnittelija