Liikuntakoulutus

Liikuntakoulutuksen tehtävänä on tarjota vertaisliikunnanohjausta tekeville tai ohjaamisen aloittamista suunnitteleville foorumi ajatusten vaihdolle samanhenkisten vapaaehtoisten kanssa, valmiita liikuntaharjoituksia erilaisiin tilanteisiin sekä tietoa ikääntyville soveltuvasta liikunnasta.

Valtakunnallista liikuntakoulutusta järjestetään kaksikielisesti 1-4 päivän laajuisina kokonaisuuksina. Peruskoulutuksessa keskitytään vertaisliikunnanohjaamisen käynnistämisessä tarvittaviin tietoihin ja liikunnanohjauksen perustaitoihin. Teemakoulutuksissa syvennetään vertaisliikunnanohjausosaamista eläkeikäisten terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen kannalta oleellisissa teemoissa ja aluekoulutuksien tavoitteena on tuoda maistiaisia ikääntyville soveltuvista liikuntaharjoitteista paikallisesti. Perus-, teema- ja aluekoulutukset ovat kaikille avoimia ja osallistujille maksuttomia.

Liikuntakoulutusta toteutetaan Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) jakamin veikkausvoittovaroin rahoitetulla Murtumatta mukana – Lujuutta liikkumalla, Spänst i benen – Träning ger trygghet -toiminnalla. Ikääntyvien vertaisliikunnanohjaajien koulutukseen keskittyneestä toiminnasta on ollut vastuussa jo vuodesta 2007 alkaen kolme järjestöä: Eläkeliitto, Luustoliitto ja Svenska Pensionärsförbundet (SPF).

Ruotsinkielinen liikuntakoulutustarjonta

Vertaisliikunnanohjaajan perus- ja teemakoulutuksia järjestetään vuosittain myös toisella kotimaisella kielellä yhteistyössä Svenska Pensionärsförbundetin (SPF) kanssa.

Eläkeläikäisen kestävyysliikunta

Mikäli tavoitteenasi on löytää tänä vuonna säännöllinen liikuntaharrastus, jatkaa liikkumista terveyttä edistävästi tai jopa haastaa itsesi kilpaladuilla tai –poluilla, on perusku

Liikunnallinen aluekoulutus

Aluekoulutukset tuovat luustoterveyttä edistävät ja ylläpitävät liikuntaharjoitteet lähellesi.

Liikuntapäivä eläkeläisille
Mahdollisuuksia liikuntapäivän järjestämiseen on rajattomasti, mutta tärkeintä on, että tekijöitä liikuntapäivään on riittävästi. Toisin sanoen vastuu kannattaa jakaa jo alusta asti useamman henkilön tai pienten porukoiden kesken - tällöin kukaan ei kuormitu liiaksi ja liikunnan sekä järjestämisen ilo kantaa alusta loppuun saakka.
Eläkkeellä on aikaa liikunnallisille ystäville

Osalle meistä liikunta on rentouttavaa juuri siksi, että saa olla hetken yksin ja pääsee irrottautumaan arjesta.