Tervetuloa liikkumaan!

Julkaistu 26.3.2021

Viimeksi päivitetty 13.4.2021

Iloa, terveyttä ja kuntoa liikunnasta

Eläkeliiton yhdistykset järjestävät monipuolista liikuntatoimintaa. Yhdistyksissä on tarjolla kymmeniä erilaisia liikuntalajeja ja -muotoja. Ohjatun liikuntatoiminnan lisäksi piirit ja yhdistykset toteuttavat paljon monenlaisia liikuntapäiviä ja -tapahtumia. Eri lajien huippuhetkiä voi kokea Eläkeliiton mestaruuskisoissa, joita käydään vuosittain 14 eri lajissa.

Kaatumisten vaaratekijöitä on tutkittu kauan ja niistä tiedetään paljon. Säännöllinen liikunta ja erityisesti tasapaino- ja voimaharjoittelu vähentävät kaatumisten ja kaatujien määrää. Viimeaikaisista tutkimuksista on myös havaittu, että suurentunut kaatumisriski liittyy persoonallisuuden piirteisiin. Henkilöt, jotka saivat personallisuuden piirteitä arvioivissa testeissä matalampia pistemääriä tunnollisuudessa ja korkeampia neuroottisuudessa, kaatuivat muita todennäköisemmin. Lähde: https://www.gerec.fi/hyvia-vai-huonoja-uutisia-kaatumisista/

Ota harjoittelu tavaksi. Tee siitä itsellesi arjessa toistuva ja hyvää oloa tuottava huoleton ja rento aktiviteetti. Liike on lääke moneen.

Aloita harjoittelu lämmittelemällä keho ja mieli hereille esimerkiksi kävellen 5-10 minuuttia. Kokeile 5 liikesarjan helppoa jumppaa, joka vahvistaa lihasvoimaa, parantaa tasapainoa ja piristää päivää.

Tee alla olevan videon liikkeet tunnustellen ja kehoa kuunnellen. Lisää haastetta, toistoja ja sarjoja oman tuntemuksen mukaan.

Valitse mielekäs ja turvallinen harjoittelupaikka ja käytä tarvittaessa tukea (tuoli, pöytä, puu) apunasi. Lihaskuntoa ja liikehallintaa on hyvä harjoittaa ainakin 2 kertaa viikossa.

Videon liikkeet: 1. Tasahiihto 2. Kyykky 3. Hartiat 4. Tasapaino 5. Hyvää huomenta

Tee itsellesi hyvää. Tule mukaan hyvään seuraan viihtymään ja liikkumaan!

Outi Kokko-Ropponen

Liikuntasuunnittelija