Piirroskuva Netikäs projektin laatimasta Mediataitopiirakasta

Johdatus mediataitoihin -kurssi

Julkaistu 9.9.2020

Johdatus mediataitoihin on Netikäs -projektissa suunniteltu kaikille aikuisille avoin yleissivistävä itseopiskelukurssi. Kurssi suoritetaan omaan tahtiin Eläkeliiton verkkokoulutusalustalla Moodlessa. Kurssille on valittu luettavaksi kirjallisuutta kultakin mediataitojen osa-alueelta ja niihin liittyen suoritetaan pohdintatehtäviä omiin mediataitoihin peilaten. Lisäksi kurssille on etsitty opiskeluun innostavaa lisämateriaalia, kuten opetusvideoita, johon opiskelijat voivat myös halutessaan tutustua. Kurssin suorittamiseen on arvioitu menevän kokonaisuudessaan noin 40 työtuntia. (Tutkinto-opintoihin suhteuttaen laajuus on noin 2 opintopistettä)

Kurssi on suunniteltu kaikkia aikuisia ajatellen kohentamaan yleissivistystä mediataitoihin liittyen. Kurssin suorittaminen ei edellytä aikaisempia alan opintoja tai koulutusta. Jokainen suorittaa joko kurssin tai haluamiaan osioita kurssista omalta lähtötasoltaan käsin yksilöllisesti.

Jokainen aikuinen voi nykyään olla sekä median kuluttaja, käyttäjä että tuottaja. Yleissivistävä mediataitoihin tutustuminen palvelee kaikkia aikuisia tavalla tai toisella.

Ohjeet kurssille tulemiseen!

Kun tulet Eläkeliiton verkkokoulutusten sivuille (linkki tämän jutun lopussa), valitse sivuston kieleksi suomi, oletuskieli saattaa olla englanti. (Kielivalintapainike löytyy tietokoneella käytettäessä sivuston vasemmasta ylälaidasta alasvetovalikosta.)

Kelaa alaspäin kurssilistaa, josta löydät Johdatus mediataitoihin -kurssin. Napsauta vihreää nappia päästäksesi kurssille ja seuraa saamiasi ohjeita. Sinun on ensin luotava haluamasi käyttäjätunnus ja salasana (kirjoita ne muistiin) sekä vahvistettava ne sähköpostiin saamasi viestin kautta päästäksesi sisään kurssiympäristöön.

Mukaan ”Johdatus mediataitoihin” kurssille pääset kurssiavaimella, joka kysytään sinulta vain ensimmäisellä kerralla kurssille tullessasi. Kurssiavain on kerrottu kurssiympäristössä, koska kurssi on kaikille halukkaille avoin. Ensimmäisen kerran jälkeen voit lähteä ja tulla kurssialueelle suoraan omilla tunnuksillasi niin monta kertaa ja usein kuin sinun tarvitsee. Kurssin suoritusaikaa ei ole rajoitettu.

Klikkaamalla oheista linkkiä, pääset Eläkeliiton verkkokoulutusten sivuille: https://verkkokoulutus.elakeliitto.fi/

Tervetuloa kurssille!

Sanna Tuominen