Thumbnail

Perusta Mediataitopiiri!

Kuka tahansa voi perustaa oman mediataitopiirin siten ja sellaisella porukalla kuin parhaaksi katsoo! Mikäli oman toiminnan aloittaminen kiinnostaa, kerromme mielellämme omista kokemuksistamme ja kuulemme vielä mieluummin teidän ajatuksistanne ja suunnitelmistanne toiminnan suhteen. Erityisesti toivomme, että mikäli vastaavaa toimintaa aloitatte, tiedotatte siitä meille? Näin voimme seurata toiminnan leviämistä ja raportoida toiminnan laajuudesta ja vaikuttavuudesta ulospäin!

Mutta siis, mikä ihmeen mediataitopiiri? No, kokeilimme Netikäs -projektissa lukuvuonna 2018-2019 Medialukutaitopiiriä eräänlaisena sovelluksena entuudestaan tutuista kirjallisuuspiireistä. Ajatuksena oli, että ennen yhteisiä tapaamisia osallistujat voivat tutustua joihinkin sähköisen maailman sisältöihin ja sitten kokoontua tulkitsemaan niitä yhteisesti Mediataitopiirin tapaamisissa.

Sisällöt

Perinteisistä kirjallisuuspiireistä poiketen Mediataitopiiritoiminnan tavoitteena on vahvistaa osallistujien mediataitoja kaiken kirjavia sisältöjä pursuavassa sähköisessä maailmassa. Huomion kohteena ovat tällöin paitsi kirjalliset, myös kaikenlaiset muut mediasisällöt. 

- tekstit, kuten: mainokset, uutiset, kirjallisuus, julkisesti jaetut omat ja muiden kirjoitukset ja keskustelu esimerkiksi internetissä

- kuvat, kuten: mainoskuvat, uutiskuvat, taidekuvat, julkisesti jaetut omat ja muiden kuvat esimerkiksi internetissä

- videot, kuten: mainosvideot, uutisvideot, elokuvat, julkisesti jaetut omat ja muiden videot esimerkiksi internetissä

Mediataitopiirin sisällöt voi suunnitella esimerkiksi yhdessä piirin jäsenten kanssa siten kuin osallistujat parhaaksi katsovat. Sisältöjä valitessa voi kuitenkin miettiä, miten ne tukevat mediataitojen kehittymistä. Suunnittelun apuna voi käyttää vaikkapa Mediataitopiirakkaa, jossa on pyritty havainnollistamaan, mitä mediataidoilla tarkoitetaan ja millaisia ovat nimenomaan hyvät mediataidot eli tavoiteltavat taitotasot. 

Netikkään Medialukutaitopiirikokeilu toteutettiin verkossa ja siinä korostuivat erityisesti tulkintataidot harjoitettavana osa-alueena, mutta toimintamallia voi hyvin ja on suorastaan suositeltavaakin hyödyntää myös muiden mediataitojen osa-alueiden kehittämiseen. Monipuolinen mediataitojen harjoittaminen kannattaa ottaa tavoitteeksi erityisesti, jos toiminnasta halutaan pidempiaikaista.  

Tekninen toteutus

Mediataitopiiri voi kokoontua joko sähköisesti tai fyysisesti. Sähköinen kokoontuminen käy kätevästi esimerkiksi Skype -kuvapuhelutyökalun avulla. Tapaamisten välillä käytävää keskustelua ja viestien vaihtoa voi käydä sähköpostitse tai perustaa keskustelun tueksi myös jonkin yhteisen ryhmäkeskustelualustan. Esimerkiksi Facebook -ryhmä voi olla kätevä foorumi jos halutaan tehdä ennakkotehtäviä ja esimerkiksi jakaa ajatuksia tapaamisten välillä. 

Lisätietoa esimerkiksi Skypen ja Facebookin käytöstä kannattaa hakea ensisijaisesti palveluntarjoajien omilta sivuilta, koska ohjelmat ja sovellukset päivittyvät kaiken aikaa. 

 

Teksti (6.2.2020): Sanna Tuominen

Medialukutaitopiiri - aiheena ilmastonmuutosuutisointi ja -mediakeskustelu

Esittelemme tässä jutussa yhden tavan, miten aihetta voi käytännössä lähestyä. Mitään oikeita tai vääriä tapoja aiheen käsittelyyn ei ole.

Lue lisää
Medialukutaitopiiri - aiheena kuva-analyysi

Esittelemme tässä jutussa yhden tavan, miten aihetta voi käytännössä lähestyä. Mitään oikeita tai vääriä tapoja aiheen käsittelyyn ei ole.

Lue lisää
Medialukutaitopiiri - aiheena mainonta

Esittelemme tässä jutussa yhden tavan, miten aihetta voi käytännössä lähestyä. Mitään oikeita tai vääriä tapoja aiheen käsittelyyn ei ole.

Lue lisää
Medialukutaitopiiri - aiheena valeuutiset

Esittelemme tässä jutussa yhden tavan, miten aihetta voi käytännössä lähestyä. Mitään oikeita tai vääriä tapoja aiheen käsittelyyn ei ole.

Lue lisää