Vinkkejä vapaaehtoistoimintaan

Eläkeliitto tuottaa vapaaehtoisten toiminnan tueksi erilaista materiaalia.

Auttamisen iloa -opas

Auttamisen iloa -oppaaseen on koottu perustietoa ja vinkkejä Eläkeliiton auttavasta vapaaehtoistoiminnasta.

Porukalla puhtia

Porukalla puhtia -oppaan (2017) ensimmäinen osa tarjoaa vinkkejä vertaisryhmien perustamista suunnitteleville sekä ryhmän ohjaamisesta kiinnostuneille. Toinen osa sisältää 12 mielen hyvinvointia ja jaksamista tukevaa teemaa harjoituksineen. Teemoja ja harjoituksia voidaan soveltaa niin vertaisryhmän kokoontumisissa kuin osin myös yksittäisten autettavien kanssa. Opas soveltuu niin vapaaehtoisten kuin ammattilaisten käyttöön.

Mun tarina - Sun tarina

Mun tarina & Sun tarina. Tarinallisen ryhmätoiminnan menetelmä –opas (2015) on yli 65-vuotiaille tarkoitettu tarinallinen ja toiminnallinen ryhmätoiminnan muoto, jonka tavoitteena on nostaa esille positiivisia muistoja elämän varrelta.  Tarinointi tapahtuu kahdeksan tapaamiskerran aikana. Menetelmä soveltuu niin vapaaehtoisten kuin ammattilaisten käyttöön.

Tehdään yhdessä - Luontoaiheinen ryhmätoiminta

Tehdään  yhdessä. Luontoaiheinen ryhmätoiminta -(2015) -oppaaseen on kerätty vinkkejä ja ohjeita luontoaiheisen ryhmätoiminnan käynnistämisestä ja toteuttamisesta palvelutalossa. Ohjeet soveltuvat käytettäväksi myös osana muuta ryhmätoimintaa.

Katja Harinen

Suunnittelija, Vapaaehtoistoiminta