Vapaaehtoistyö

Eläkeliiton vapaaehtoisena autat, tuet ja virkistät.

Vapaaehtoisten joukkoon mahtuu aina uusia vapaaehtoisia, sillä jokaisen meistä ympärillämme on ihmisiä, jotka kaipaavat seuraa, tukea ja sitä, että joku kysyisi, mitä sinulle tänään kuuluu. Meillä kaikilla on tarve kohdata toisia sekä tulla kuulluiksi ja ymmärretyiksi. Viettää hetki yhdessä aikaa toistemme seurassa. Teet arvokkaan teon lähimmäiselle antaessasi omaa aikaasi vapaaehtoistoimintaan.

Vapaaehtoistoiminta lisää sekä vapaaehtoisen että avuntarvitsijan hyvinvointia. Vapaaehtoistoiminnassa mukana oleminen tuo vapaaehtoiselle elämään rutiineja sekä itsensä merkitykselliseksi ja tarpeelliseksi kokemisen tunteita. Vapaaehtoinen on aina odotettu vieras ja tuo omalla toiminnallaan iloa autettavan arkeen. Vapaaehtoistoiminnassa oppii parhaimmillaan uusia asioita itsestään ja toisista ihmisistä. Tämän lisäksi vapaaehtoistoiminnan tekeminen mahdollistaa uusien taitojen kartoittamisen.

Tule mukaan toimintaan

Eläkeliitto kouluttaa vapaaehtoisia eri tehtäviin. Koulutusta järjestävät Eläkeliiton keskustoimisto ja piirit. Piirit järjestävät yhteistyössä Eläkeliiton keskustoimiston kanssa vapaaehtoistoiminnan peruskoulutuksia, jotka ovat kestoltaan kuuden tunnin mittaisia. Vapaaehtoistoiminnan peruskoulutusten lisäksi järjestetään vapaaehtoistoiminnan teemakoulutuksia, joiden aiheena voi olla esimerkiksi musiikin tai luontoteeman hyödyntäminen vapaaehtoistoiminnassa. Saat tietoa oman alueesi koulutuksista koulutuskalenterista.

Syvennä vapaaehtoistoiminnan osaamista

Keskustoimisto järjestää eri aiheista pitkiä vapaaehtoistoiminnan kursseja. Kursseja järjestetään pääsääntöisesti Eläkeliiton omassa lomakeskuksessa Salon Lehmirannassa, mutta tarpeen mukaan myös muualla päin Suomea. Pitkät kurssit ovat matkakuluja lukuunottamatta maksuttomia. Tulevista pitkistä kursseista saat lisätietoa koulutuskalenterista.

Etsitkö vapaaehtoisen apua?

Eläkeliiton yhdistysten vapaaehtoiset auttavat ja tukevat erilaisissa elämäntilanteissa apua ja tukea tarvitsevia.

Näin aloitat vapaaehtoistoiminnan

Vapaaehtoistoimintaa tehdään Eläkeliiton paikallisyhdistysten kautta.

Ongelmatilanteet vapaaehtoistyössä ikääntyneiden parissa

”En tiedä, miten voisin parhaiten auttaa.”

Eläkeliiton vapaaehtoistoiminnan periaatteet

Eläkeliiton vapaaehtoistoimintaa ohjaavat periaatteet, jotka takaavat luotettavan ja turvallisen vapaaehtoistoiminnan niin vapaaehtoiselle kuin avuntarvitsijalle.

Vapaaehtoisen hyvinvointi

Vapaaehtoisen on tärkeää pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan ja voimavaroistaan:

Kohtaaminen ja vuorovaikutus vapaaehtoistoiminnassa
Vapaaehtoinen voi edistää vuorovaikutuksen sujuvuutta monin eri tavoin.
Ryhmän perustaminen

Eläkeliitossa käytännön vapaaehtoistoimintaa organisoidaan yhdistyksissä.