Vuodenaikojen liike kollaasi

Vinkkejä Vuodenaikojen liike -kampanjan toteutukseen

Miten mukaan kampanjaan?

Vuodenaikojen liike -kampanjaan voivat osallistua kaikki. Kampanjaan voit osallistua liikkumalla itse, kutsumalla ystävän mukaasi liikkumaan tai järjestämällä yhdistyksen tai piirin yhteisen liikunnallisen tapahtuman!

Tältä sivulta löydät vinkkejä ulkona liikkumiseen ja voit ladata kampanjan logon itsellesi sivun alaosasta.

Tästä pääset liittymään Vuodenaikojen liike -verkostoon.

Vuodenaikojen liike -liikuntakampanjan mukaisesti liikutaan vuodenaikojen vaihtelusta nauttien. Kokosimme alle vinkkejä liikkumiseen omaksi ja yhteiseksi iloksi.

Uinti
Uinti on monille mieluista ja rentouttava nivelystävällinen liikuntamuoto. Lajina se pitää monipuolisesti yllä kehon liikkuvuutta ja tarpeen mukaan sillä saa myös nostettua hien pintaan. Oletko jo kokeillut vesijuoksua?

Pihapelit

Mölkky, tikanheitto, petankki, boccia… Nyt on aika kaivaa pelit esiin! Milloin viimeksi olet ottanut kisan köydenvedossa? Köydenvedon varusteet monelta löytyy valmiiksi omasta takaa ja sitä on hauska pelata porukalla.

Pyöräily

Pyöräily on kestävyyskuntoa nostattava laji. Paikasta toiseen liikkuminen on näppärää pyöräillen. Saisitko kannustettua naapurisi tai ystäväsi mukaan viikoittaiselle pyörälenkille? Oletko jo kuullut kilometrikisasta? https://www.kilometrikisa.fi

Frisbeegolf
Tämä on laji, josta kaikenikäiset ovat innostuneet! Frisbeegolfratoja kierrellessä heittojen lisäksi askeleita kertyy iso määrä. Ratoja voi löytää ympäri Suomen. Oletko käynyt testaamassa naapuripitäjien frisbeegolfradat?

Pihatyöt
Haravointi, nurmikon leikkuu, kasvien istutus ja hoito, terassi- ja puutarhakalusteiden huoltaminen ja pihalla puuhastelu ovat hyvää hyötyliikuntaa.

Yhteistä tekemistä ...

1. Kävelyfutis
Kokoa porukka kokeilemaan kävelyfutista. Mukaan tarvitaan 6-8 pelaajaa ja sopiva alue missä palloa voi pelata.

2. Roskakävelytempaus
Kootkaa porukka kasaan ja lähtekää yhdessä siistimään ympäristöä. Roskien keräyspihtejä on mahdollista lainata esimerkiksi monista kirjastoista. Pidetään yhdessä luonnosta huolta!

3. Retki laavulle
Järjestäkää yhteisretki läheiselle laavulle. Valitkaa myös helppokulkuisempia reittejä, näin huomioitte eri tasoiset liikkujat.

4. Kevät/syksytapahtuma puistossa
Pitäkää toiminnallinen kevät/syyspäivä puistossa! Ulkopelejä, musiikkia ja tanssia. Saisitteko paikalle myös muita sukupolvia?

5. Pyörät kuntoon
Järjestäkää pyörähuoltopäivä ja huoltakaa yhdessä polkupyörät ajokuntoon.

6. Kilometrikisa 1.5.-22.9.
Kilometrikisa innostaa polkemaan! Kisaan ovat tervetulleita polkemaan niin yhteisöt, kaveriporukat kuin kuntien avoimet joukkueet. Leikkimielisessä kisassa joukkueet mittelöivät siitä, kuka polkee eniten kilometrejä ja/tai minuutteja kesän aikana.Lisätietoa Kilometrikisasta: https://www.kilometrikisa.fi/

7. Liikunnan aluejärjestöt kumppaneiksi
Kaksi on enemmän kuin yksi! Olisiko liikunnan aluejärjestön kanssa mahdollista virittää uutta yhteistyötä? Mitä voisitte järjestää yhdessä alueenne eläkeläisille?

8. Kirjaston vuokrattavat välineet ja tarvikkeet
Onko teillä tiedossa, mitä kaikkia palveluita lähikirjastonne tarjoaa? Tehkää retki kirjastoon ja ottakaa yhdessä selvää.

9. Lintujen bongaus
Laulu, viserrys, piipitys, siipien havina… Lintujen äänet kuuluvat kevääseen! Ottakaa yhteiseksi haasteeksi bongata mahdollisimman monta lintulajia tänä vuonna. Lue lisää ”Tunnista 100 lintulajia” – haasteesta BirdLifen sivuilta: https://www.birdlife.fi/lintuharrastus/100lintulajia/

10. Vieraslajien torjuntatalkoot
Myöhemmin keväällä sään lämmetessä myös haitalliset vieraslajit alkavat nostaa päätään. Järjestäkää vieraslajien torjuntatalkoot! Muistattehan kiinnittää huomiota myös kasvijätteen hävittämiseen. Lisätietoa vieraslajeista ja kasvijätteen hävittämisestä saa mm. täältä: https://vieraslajit.fi

11. Kävelykilometrikisa 1.5. - 31.9.
Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa on kaikille avoin. Kisaan voi osallistua yksin tai porukalla eri sarjoissa. Töppöstä toisen eteen ja mukaan kisaamaan!
Lisätietoa Kävelykilometrikisasta: https://kavelykilometrikisa.fi/

Tasapainoinen tammikuu -haaste

Lähde mukaan Tasapainoinen tammikuu -liikuntahaasteeseen! Haasteen tarkoituksena on kannustaa liikkumaan tasapainoa kehittäen koko tammikuun ajan. Lataa alta Tasapainoinen tammikuu -kalenteri, joka sisältää liikkeen jokaiselle päivälle.

Syksyn vinkkivideot ulkona liikkumiseen

Kampanjan materiaalit

Vuodenaikojen liike -logo

Lataa Vuodenaikojen liike logo (www)