Hyppää sisältöön
Logo
Eläkeliiton sivuille
Valikko
  • Keski-Suomi
  • Yhdistykset
  • Tapahtumat
  • Toiminta
  • Ajankohtaista
  • Kuvagalleria
  • Yhteystiedot
  • Liity
Thumbnail

Ikääntyneen alueelliset huolipuhelimet aloittivat

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Keski-Suomi
  3. Ikääntyneen alueelliset huolipuhelimet aloittivat

Ikääntyneen alueelliset huolipuhelimet aloittivat vahvasti

Keski-Suomen hyvinvointialueella aloitti tänä syksynä toimintansa neljä alueellista Ikääntyneen huolipuhelinta, jotka tukevat ikäihmisten kotona asumisen haasteissa. Asiakkaat ovat löytäneet huolipuhelimet kiitettävän hyvin: ensimmäisenä kuukautena puheluita tuli keskimäärin 540 viikossa.

Keski-Suomen hyvinvointialueella huolipuhelimeen voi soittaa, kun ikääntyneen läheisen tai ikääntyneen henkilön omassa elämässä on ilmennyt jokin kotona asumista hankaloittava asia. Alueellinen numero helpottaa yhteyden saamista asiakas- ja palvelunohjaukseen ja siten jouduttaa avun saamista. Numerot vastaavat puheluihin joka arkipäivä kello 9:stä 15:een.

– Keski-Suomen hyvinvointialueen Ikääntyneen huolipuhelinten aloitus on sujunut yllättävän hyvin: asiakkaat ja yhteistyötahot ovat löytäneet numerot, ja puheluita on riittänyt, iloitsee palvelupäällikkö Riikka Röppänen keskitetystä asiakas- ja palveluohjauksesta.

Huolipuhelimet perustettiin, kun havaittiin, että eri kuntien alueilla yhteydenottamiseen tarkoitettujen numeroiden vastausajat vaihtelivat suuresti. Kun puhelimitse asiaa oli vaikea saada etenemään, asiakasohjaajat ja kodinhoitajat yrittivät vastailla puheluihin asiakaskäyntien väleissä.  

– Nyt hyvinvointialueen joka kunnassa on yksi numero, jonne ikääntynyt voi soittaa muuttuneesta tilanteestaan, Röppänen sanoo.

Joskus pienikin apu auttaa

– Meillä huolipuhelimessa ohjataan ja neuvotaan, etsitään ratkaisuja ja tehdään yhteistyötä ihmisten auttamiseksi. Oleellista huolipuhelimessa on soittajan asian äärelle pysähtyminen sekä läsnä oleva kuuntelu ja kohtaaminen. Aina ratkaisujen ei tarvitse olla suuria, jotta niistä olisi apua arjessa, kertoo Kaisu Mäenpää yksi ikääntyneen huolipuhelimen työntekijöistä.

Huolipuhelimissa ohjataan ikääntyneitä asiakkaita myös monenlaisissa arjen haasteissa ja annetaan neuvontaa kuntien paikallisista palveluista.

– Silloin jos huoli kohdistuu kiireelliseen asiaan ikääntyneen terveydentilassa tai lääkehoidossa, tulee aina ottaa yhteys omalle terveysasemalle ja hätätilanteissa suoraan hätänumeroon 112, Röppänen ja Mäenpää muistuttavat.

Eniten puheluita on vastaanottanut Jyväskylän alue, joka ennakolta arvioidun suuren puhelumäärän takia on jaettu kolmeen alueeseen:

  • Korpilahtelaisille vastataan läntiseltä alueelta.
  • Tikkakoski, Vaajakoski ja Palokka palvellaan itäisen alueen numerosta.
  • Ydinkeskustan asukkaat kuuluvat keskiseen alueeseen.

Neljäsosa väestöstä vielä nettiasioinnin ulkopuolella

Jos numero ei heti vastaa, huolipuhelimeen voi jättää myös takaisinsoittopyynnön. Huolipuhelimen työntekijät käyvät soittopyynnöt läpi, ja soittavat takaisin samana tai seuraavana arkipäivänä. Asiakkaiden kotiutuksia osastoilta ja esimerkiksi sosiaali- ja kriisikeskustyön tarpeita varten on omat, ei-julkiset viranomaisnumerot.

Suurin huolipuhelimen soittajaryhmä ovat iäkkään henkilön läheiset. Toiseksi eniten yhteydenottoja tulee muilta ammattilaisilta. Kolmanneksi eniten soittavat iäkkäät itse.

– Puhelinasioinnin kanavaa tarvitaan edelleen: neljännes väestöstä on yli 65-vuotiaita ja arviolta kolmasosalla heistä ei ole mahdollisuutta käyttää nettiä. Siksi koko hyvinvointialueen mitassa näihin asiakkaisiin ensi kontaktissa olevien palveluiden integrointi on tärkeä kehityskohde, Röppänen sanoo.

Lue myös aiempi tiedote: Ikääntyneen asiakas- ja palveluohjaus paranee Keski-Suomen hyvinvointialueella, sieltä löytyvät huolipuhelinnumerot.

 

Lisätiedot:

Palvelupäällikkö Riikka Röppänen, Koti- ja asumispalvelut / Kotiin vietävät palvelut, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 040 569 5761, riikka.roppanen(at)hyvaks.fi

Palvelujohtaja Mirja Ahoniemi, Koti- ja asumispalvelut / Keskitetty asiakas- ja palveluohjaus, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 040 550 3719, mirja.ahoniemi(at)hyvaks.fi

Terveisin, 

Keski-Suomen hyvinvointialue
Viestinnän yhteyshenkilö: Elina Laiho-Logrén, p. 050 5174 213, elina.laiho-logren@hyvaks.fi
viestinta(at)hyvaks.fi
www.hyvaks.fi

Keski-Suomi

  • Etusivu
  • Yhdistykset
  • Tapahtumat
  • Toiminta
  • Ajankohtaista
  • Kuvagalleria
  • Yhteystiedot

Yhteystiedot

Eläkeliiton Keski-Suomen piiri ry

Kalevankatu 4 (Järjestöjen Talo)

40100 Jyväskylä

keski-suomi@elakeliitto.fi

 

Toimisto avoinna sopimuksen mukaan (soita ja sovi tapaaminen, puh. 040 717 2732)

 

Toimisto

040 717 2732

keski-suomi@elakeliitto.fi

 

Piirin puheenjohtaja 

Anna-Liisa Viitanen

040 186 3749

annaliisa.viitanen@gmail.com

 

VERKKOLASKUTUSOSOITE 1.1.2023 alkaen

Verkkolaskuosoite: 003706923367

Välittäjän tunnus: 003721291126  Maventa

Välittäjän tunnus (jos välittäjänä on pankki): DABAFIHH

Y-tunnus 0692336-7

 

SÄHKÖPOSTILLA TOIMITETTAVAT LASKUT

paivi.kuussalo@kyt.fi

 

PAPERISET LASKUT OSOITTEESEEN

Eläkeliiton Keski-Suomen piiri

c/o Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki osk

Matarankatu 6 A 1

40100 Jyväskylä

 

Tule vapaaehtoiseksi

Eläkeliiton vapaaehtoistoiminta tarjoaa monipuolista tukea arkeen ja hyvään elämään.

Tutustu

Eläkeliitto

  • Tilaa uutiskirje
  • Medialle
  • Tietosuojaseloste

Kalevankatu 61, 00180 Helsinki, p. (09) 7257 1100

Facebook Instagram Twitter