Musiikki

Musiikilla on tutkitusti monenlaisia vaikutuksia hyvinvointiin. Musiikin harrastaminen ikääntyneenä rentouttaa, poistaa masennusta ja parantaa muistia.

Eläkeliitto tarjoaa monia mahdollisuuksia musiikin harrastamiseen. Eläkeliiton karaokemestaruus ratkotaan vuosittain, jäsenyhdistyksissä toimii useita kuoroja ja lauluryhmiä ja Eläkeliitto tarjoaa musiikkipainotteisia kursseja.

Ikääntyneille suunnatut musiikkikoulutukset antavat eväitä musiikkiryhmien vetämiseen ja vapaaehtoistoimintaan. Musiikkituokio palvelutalossa voi olla vanhuksille voimauttava ja rentouttava kokemus. Muistisairaankin mieleen palautuvat usein tuttujen laulujen sanat ja sävelet. Musiikki rentouttaa, tuo iloa ja virkistää muistia.

Eläkeliiton karaokekilpailut

Eläkeliiton karaokekilpailut kerää kerran vuodessa yhteen Eläkeliiton eri alueiden parhaat karaokelaulajat.

Musiikin hyvinvointivaikutukset

Musiikki virkistää kehoa ja mieltä

Musiikki liikuttaa

Miksi musiikin yhdistäminen liikuntaan kannattaa?

Musiikki osana vanhustyötä

Musiikkia voidaan hyödyntää vapaaehtoistoiminnassa monella eri tapaa. Tavallisimpia paikkoja musiikkisisältöisen vapaaehtoistoiminnan toteuttamiselle ovat palvelutalot.

Musiikki rentouttaa
Tutkimusten mukaan musiikin avulla rentoutuminen on tehokkaampaa, kuin hiljaisuudessa rentoutuminen.
Musiikkia kaikille aisteille

Musiikin on todettu olevan mainio väline virkistävän, ennaltaehkäisevän vapaaehtoistoiminnan toteuttamiseen. Se ilahduttaa, tuottaa elämyksiä ja saa kehon liikkeelle.

Musiikkiryhmän perustaminen

Ryhmän perustaminen