Musiikki

Musiikilla on tutkitusti monenlaisia vaikutuksia hyvinvointiin. Musiikin harrastaminen ikääntyneenä rentouttaa, poistaa masennusta ja parantaa muistia.

Eläkeliitto tarjoaa monia mahdollisuuksia musiikin harrastamiseen. Eläkeliiton karaokemestaruus ratkotaan vuosittain, jäsenyhdistyksissä toimii useita kuoroja ja lauluryhmiä ja Eläkeliitto tarjoaa musiikkipainotteisia kursseja.

Ikääntyneille suunnatut musiikkikoulutukset antavat eväitä musiikkiryhmien vetämiseen ja vapaaehtoistoimintaan. Musiikkituokio palvelutalossa voi olla vanhuksille voimauttava ja rentouttava kokemus. Muistisairaankin mieleen palautuvat usein tuttujen laulujen sanat ja sävelet. Musiikki rentouttaa, tuo iloa ja virkistää muistia.

Eläkeliiton, Näkövammaisten liiton ja Kuuloliiton yhteinen musiikkitoiminta kulkee nimellä TunneMusiikki. Toiminnan tavoitteena on antaa työkaluja musiikin hyödyntämiseen vapaaehtoistoiminnassa kuten musiikkituokioiden järjestämiseen palvelutaloissa. Tarkoituksena on myös löytää uusia tapoja käyttää ja soveltaa musiikkia ikäihmisten hyvinvoinnin lisäämiseksi, ja levittää tietoa musiikin hyvinvointivaikutuksista ja esteettömyydestä musiikkitoiminnasta.

Eläkeliiton karaokekilpailut

Eläkeliiton karaokekilpailut kerää kerran vuodessa yhteen Eläkeliiton eri alueiden parhaat karaokelaulajat.

Musiikin hyvinvointivaikutukset

Musiikki virkistää kehoa ja mieltä

Musiikki liikuttaa

Miksi musiikin yhdistäminen liikuntaan kannattaa?

Musiikki osana vanhustyötä

Musiikkia voidaan hyödyntää vapaaehtoistoiminnassa monella eri tapaa. Tavallisimpia paikkoja musiikkisisältöisen vapaaehtoistoiminnan toteuttamiselle ovat palvelutalot.

Musiikkiryhmän perustaminen

Ryhmän perustaminen

Musiikkitoiminta vapaaehtoistyössä -koulutuspäivä Orimattilassa
Aluekoulutuspäivän aikana osallistujille annetaan tietoa musiikin hyvinvointivaikutuksista ja aistirajoitteiden huomioimisesta vapaaehtoistoiminnassa teorian ja toiminnan keinoin.
Musiikkitoiminta vapaaehtoistyössä -peruskurssi

Musiikki on tärkeä osa ikääntyneiden hyvinvointia. TunneMusiikki-kurssi antaa eväitä musiikkisisältöisen vapaaehtoistoiminnan käynnistämiseen tai jatkamiseen. Kurssilla käsitellään musiikin hyvinvo

Musiikkitoiminta vapaaehtoistyössä -syventävä teemakurssi

Musiikki on tärkeä osa ikääntyneiden hyvinvointia. Jatkokurssi antaa välineitä musiikin hyödyntämiseen vapaaehtoistoiminnassa.