Ikäihmiset laulavat ja liikkuvat

Musiikki

Musiikilla on tutkitusti monipuolisia positiivisia vaikutuksia ikääntyvän ihmisen hyvinvointiin.

Eläkeliitto tarjoaa monia mahdollisuuksia musiikin harrastamiseen. Eläkeliiton karaokemestaruus ratkotaan vuosittain, jäsenyhdistyksissä toimii useita kuoroja ja lauluryhmiä ja Eläkeliitto tarjoaa musiikkipainotteisia kursseja. Lue lisää alta.

UUTTA: KIRJOITUSHAASTE!

Eläkeliiton TunneMusiikki-toiminta juhlistaa kymmenvuotista taivaltaan kutsumalla Sinut kirjoittamaan ikäihmisten musiikkikokemusten kirjoa yksiin kansiin. Samalla voit halutessasi osallistua ikääntyneiden musiikkikokemuksia koskevaan tutkimukseen. Osallistu rohkeasti!

Tekstissä saat kertoa vapaasti, miten musiikki on vaikuttanut sinuun elämässäsi tai ihmisiin ympärilläsi. Millaisia musiikkiin liittyviä hetkiä tai muistoja muistat elämäsi varrella? Onko musiikki muokannut identiteettiäsi, herättänyt tunteita, tuonut ympärillesi ihmisiä ja iloa - tai ehkä aiheuttanut ulkopuolisuutta, kiukkua tai surua? Onko ikääntyminen muuttanut suhdettasi musiikkiin? Kirjoita meille siitä, tyyli on vapaa! Pääset osaksi toimitettavaa Musiikin myötä minä -juhlakirjasta, ja annat samalla halutessasi tärkeää dataa ikääntyneiden musiikintutkimukseen. Kirjoittajien kesken arvotaan musiikkipalkintoja.

Tekstien palautuslomake lisätietoineen ja sääntöineen on auki 1.6. – 1.9.2022 tässä linkissä: Kirjoitushaaste.
Tutkimukseen liittyvän tutkimustiedotteen voit lukea tästä: Tiedote
Väitöstutkimuksen tietosuojalomakkeen voit lukea tästä: Tietosuojalomake
Lisätietoa saat myös TunneMusiikin suunnittelijalta ja tutkimuksen toteuttajalta osoitteesta heini.siltainsuu@elakeliitto.fi

KAIKILLE AVOIMET TUNNEMUSIIKKI-KOULUTUKSET

Ikääntyneille suunnatut musiikkikoulutukset antavat eväitä musiikkiryhmien vetämiseen ja vapaaehtoistoimintaan. Musiikkituokio palvelutalossa voi olla vanhuksille voimauttava ja rentouttava kokemus. Muistisairaankin mieleen palautuvat usein tuttujen laulujen sanat ja sävelet. Musiikki rentouttaa, tuo iloa ja virkistää muistia.

Eläkeliiton, Näkövammaisten liiton ja Kuuloliiton yhteinen musiikkitoiminta kulkee nimellä TunneMusiikki. Toiminnan tavoitteena on antaa työkaluja musiikin hyödyntämiseen vapaaehtoistoiminnassa kuten musiikkituokioiden järjestämiseen palvelutaloissa. Tarkoituksena on myös löytää uusia tapoja käyttää ja soveltaa musiikkia ikäihmisten hyvinvoinnin lisäämiseksi sekä levittää tietoa musiikin hyvinvointivaikutuksista ja esteettömyydestä musiikkitoiminnasta.

KLIKKAA TÄSTÄ, LUE LISÄÄ TUNNEMUSIIKKI-TOIMINNASTA JA LÄHDE MUKAAN KURSSEILLE!

TunneMusiikki-toiminta
Musiikki kuuluu, näkyy, tuntuu, hoitaa ja koskettaa

Vuodesta 2012 lähtien Eläkeliitossa on järjestetty TunneMusiikki-toimintaa, jonk

Tutustu TunneMusiikki-toimintaan
Musiikin hyvinvointivaikutukset
Musiikki virkistää kehoa ja mieltä

Maailmassa ei tunneta yhtään kulttuuria, jossa ei musiikkia muodossa tai toisessa esiintyisi.

Musiikki liikuttaa

Miksi musiikin yhdistäminen liikuntaan kannattaa?

Musiikki osana vanhustyötä

Musiikkia voidaan hyödyntää vapaaehtoistoiminnassa monella eri tapaa. Tavallisimpia paikkoja musiikkisisältöisen vapaaehtoistoiminnan toteuttamiselle ovat palvelutalot.

Musiikkiryhmän perustaminen

Ryhmän perustaminen

Eläkeliiton karaokemestari
Tietoa vuoden 2022 Eläkeliiton Karaokemestari -kilpailuista

Eläkeliiton valtakunnalliset karaokemestaruuskilpailut pidetään lomakeskus Lehmirannassa la-su 22.-23.10.2022.