Yhteystiedot
Ritva Tiiro-Niskala
0407452778
rtiironiskala(at)gmail.com
Eläkeliiton Ruukin yhdistys ja Ruukin Invalidit ja ovat ilmaisseet huolestumisensa viime kesänä toteutetusta Ruukin terveysaseman kahden kuukauden pituisesta kesäsulusta sekä pelkonsa mahdollisesta terveysaseman kokonaan sulkemisesta.
Kannanotossa kehoitetaan päättäjiä huomioimaan, että paikkakunnalla on paljon autottomia ihmisiä. Kulkuyteydet ovat huonot eikä julkisia liikenneyhteyksiä ole mahdollista käyttää.
Lääkärissä ja laboratoriossa käynteihin ei saa taksilappua. Mäkelänrinteen ja Kaarnakodin asukkaat tarvitsevat terveysaseman palveluja lähes päivittäin. Hoitoihin menemisen pitkittyminen aiheuttaa lisäkustannuksia erikoissairaanhoitoon. Myös nuorempi ikäpolvi jättää lääkärikäyntejä väliin, mikä myös nostaa erikoissairaanhoidon kustannuksia.
Mahdollinen terveyskeskuksen toiminnan loppuminen voi aiheuttaa myös muiden palvelujen, kuten apteekin, kauppojen ja fysioterapian palvelujen huononemista tai loppumista.
Palveluista ja etuuksista enemmän tietoa
Eläkeliiton Ruukin yhdistys ja Ruukin invalidit laaativat yhteisen kannanottonsa EläkeliitonPohjois-Pohjanmaan piirin julkilausuman tueksi. Julkilausuman mukaan Julkishallinnon tulee tarjota parannuksia ja realistisia vaihtoehtoja ikäihmisten palveluihin.
Tavoitteena on tukea ikäihmisten kotona asumista, mutta samalla viranomaiset ovat heikentäneet asiakaspalvelunsa saatavuutta merkittävästi. Asiakkaat ohjataan yhä useammin hoitamaan asioitaan verkossa tai puhelimitse. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdolliisuutta tai osaamista sähköisten palvelujen käyttöön. Muun muassa sähköisiin palveluihin siiirtyneen Kelan yhteystietoja on lähes mahdotonta löytää muuten kuin maksullisista numeropalveluista. On kohtuutonta, jos asiakkaan tarvitsema Kelan palvelu jää tämän takia saamatta.
Hyvään hallintoon kuuluu, että asiakkaat saavat ilmaista neuvontaa hallinnossa asioidessaan ja että viranomaiset tiedottavat palveluistaan. Hyvä hallinto on jokaisen ihmisen perusoikeus. Esimerkiksi Kelan tulee taata asianmukaisella informaatiolla ajantasainen ja asianmukainen palvelu kaikille sosiaaliturvan piiriin kuuluville iästä ja asuinpaikasta riippumatta.
”Verkkoasiointi ja puhelinpalvelu eivät yksistään riitä. Viranomaisten yhteystiedot tulee olla muutenkin saatavilla kuin sähköisesti. Tarvitaan nykyistä tehokkaampaa tiedottamista olemassa olevista palveluista ja etuuksista.”
Ruukin terveysaseman pitkä kesäsulku johtui koronasta
– Ruukin terveysaseman toimintaa jatketaan ja tarvittaessa vahvistetaan entisestäänkin asiakastarpeen mukaan, vakuuttavat Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja Marjukka Manninen ja hoitotyön johtaja Minna Alatalo.
Manninen ja Alatalo kiittävät yhteydenotosta ja huolenilmaisusta Ruukin terveysaseman toimintaa kohtaan.
Heidän mukaansa terveysaseman toiminta on suunniteltu ja resursoitu palvelemaan kuntalaisia ja vastaamaan alueen asiakastarvetta.
– Kesäsulun pituus määräytyi kesällä 2020 koronan aiheuttaman poikkeustilanteen takia ja jouduimme toimimaan samalla tavalla kaikkien etäterveysasemien suhteen. Se ei näin ollen ole normaalikäytäntö, todetaan vastauksessa.