Syyskuun 4 päivänä lähdettiin klo 8 Vimpelistä kohti Krakovaa, mukaan sieltä tuli 17 matkalle lähtijää. Hoiskosta mukaan tuli Saarikoski Travelsista Matkanvetäjä Juha. Seuraavaksi Alajärven ABC tuli 21 ja vielä Lehtimäeltä kyytiin otettiin 3 matkaajaa. Matka alkoi iloisessa tunnelmassa,kerrottiin hiukan Puolan historiasta. Hämeenlinnassa pysähdyttiin Linnatuulessa syömään. Siitä matka jatkui kohti Helsingin lentoasemaa. Opeteltiin tekemään itsenäisesti lähtöselvityksen. Seuraavaksi vuorossa oli turvatarkastus ja jotkut joutuivat tarkempaan syyniin taisipa käsidesi olla jollakin syynä. Lentomatka oli vain 2 tuntia ja koska oli myötäistä saavuttiin jo puolituntia etuajassa. Siitä linja-autoon ja kohti Krakovaa ja hotelli Campenille, joka sijaitsi keskeisellä paikalla. Kun matkatavarat oli saatu hotellihuoneisiin, lähdettiin pienillä porukoilla tutustumaan keskusaukioon ja etsimään pientä purtavaa. Torinympärystä oli täynnä ulkoilmaravintoloita. Lämpöä oli vielä illalla yli 20 astetta.
Hyvin nukutun yön ja aamupalan jälkeen pihalle oli ilmestynyt 6-7 golf autoa, jotka kierrättivät meitä juutalais kaupunginosassa, gheton alueella , schindlerin emalitehtaassa, ja Wawelin kukkulalla, Välillä syötiin omatoimista purtavaa. Lopuksi kävimme vielä Marian kirkossa. Kuulimme koko ajan suomen kielellä selostusta. Illallisen söimme Biala Rozassa, missä oli myös elävää musiikkia.
2 Krakova päivänä lähdimme aamupalan jälkeen Wielickan suolakaivokselle, joka on yksi maailman vanhimmista ja tuotti yhtäjaksoisesti suolaa 1300-luvulta aina vuoteen 2007 asti. Se kuuluu Uneskon maailmanperintökohteeseen. Syvimmillään kaivokset ulottuvat 300 m maanpinnan alle. käytäviä on lähes 300km. Vierailijat pääsevät noin 100 m syvyydelle. Siellä syvällä luolassa kohtasimme suolasta rakennetut kappelit taidokkaine suolasta veistettyine koristeineen, patsaineen ja kruunuineen Kaivoksessa käy vuosittain 1,2 milj. vierailijaa. Saimme hyvän suomenkielisen oppaa selostuksen suolan kaivamisen historiasta ja millaista työntekijöiden ja hevosten (jotka sokeutuivat pimeässä) elämä kaivoksessa oli. Kierroksen jälkeen kävimme syömässä Warselnia Smakowassa. Ravintolaan pääsyä odotellessa istuimme ulkona varjojen alla ja tilasimme juotava a lämpö hipoi 30 astetta vai suolako teki suun kuivaksi.
Torstai päivä oli omatoiminen osa kävi veneilemässa Veiksel joella, osa kävi paikallisjunalla ajelemassa ja tutustuttiin Krakova marketteihin putiikkeihin ym. Illallisen söimme Hawelkassa.
Perjantaina aamupalan jälkeen pakkasimme matkalaukkumme ja suuntasimme Auschwitzin ja Birkenaun keskitysleireihin. Junilla saatettiin päivässä tuoda 20 000 juutalaista ja muuten "epäillyttäviä ym. Vangeille oli ilmoitettu, että voivat ottaa kaiken tarvittavan matkaa, koska muuttavat uuteen asuinpaikkaan. Perillä tavarat takavarikoitiin ja työhön kykenevät erotettiin Auschwitsiin ja vanhukset,lapset ym Birkenaun tuhoamisleirille. Birkenaun oli tuotu saksasta hevosille tarkoitettuja lauta talleja, jotka talvella olivat kylmiä ja kesällä kuumia. Todella epäinhimillistä. Kyllä joutui miettimään, voisiko meistä, jotka koemme olevamme parempia kuin muut, tietyissä olosuhteissa tulla samanlaisia hirviöitä tai ainakin hiljaa olemalla ja silmät sulkien.
Kuumuus oli yli 30 astetta ja lähtö autolla lounaalle kylpylä Oswiecimiin tuli jo sopivasti. Siitä lentokentälle ja suoralla Finnairin lennolla Helsinkiin ja siellä meitä odotti jo Kyyjärveläisen Uusisalon bussi ja järviseudulle saavuttiin pikkutunneilla.
Matkan teknisenä johtajana toimi Juha Saarikoski. Krakovassa oppaanamme oli Johanna, joka kertoi, että oli toiminut Puolan suurlähettiläänä Puolan itsenäistyttyä 1990. Oli tavannut presitentit Koiviston ja Ahtisaaren. Talvisin hän tuo Puolasta Saariselälle matkailijoita.
Näimme ja koimme todella paljon matkan aikana ja mukana olleeet olivat erittäin tyytyväisiä matka järjestelyihin ja matkan antiin.
Teksti Paula Etula
Kuvia tästä matkasta löytyy kuvagalleriasta sekä Eläkeliiton Alajärven yhdistyksen Facebook-sivulta.