Post-it-lappu ja lamppu ilmoitustaululla

EETU ry:n kannanotto: Ikääntyvien influenssarokotukset Suomessa

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry - Pensionärsförbundens intresseorganisation PIO rf kiittää hallitusta, eduskuntaa ja viranomaisia rohkeudesta ja päättäväisyydestä työssään covid-19:ia vastaan. Proaktiivinen toiminta Suomessa on suojannut koko väestöä ja aivan erityisesti riskiryhmissä olevia paljon paremmin kuin monessa muussa maassa. Rokotteet covid-19:ia vastaan kehitetään, ja toivomme että eläkeläiset ovat ensimmäisten joukoissa kun uudet rokotteet otetaan käyttöön.

Influenssa aiheuttaa edelleen merkittävää tautitaakkaa uuden covid-19 viruksen ohella. Vuosittain Suomessa todetaan kymmeniä tuhansia tautitapauksia ja influenssaan kuolee satoja suomalaisia. Influenssan tautitaakka painottuu ikääntyneeseen väestönosaan. Influenssa myötävaikuttaa lisäksi sydän- ja verisuonitautien, kuten sydäninfarktin, ilmaantumiseen, ja se voi pahentaa perussairauksia, kuten diabetesta ja astmaa.

Rokoteannosten riittävyydestä on syytä huolehtia paremmin kuin tänä vuonna.

Kansallisen rokotusohjelman puitteissa rokotetaan influenssaa vastaan alle 6-vuotiaat, riskiryhmät ja yli 65-vuotiaat. Yli 65-vuotiailla nykyisten influenssarokotteiden teho jää kuitenkin matalammaksi kuin nuoremmilla iän myötä heikkenevän immuniteetin ja influenssalle altistavien perussairauksien takia.

On kehitetty uusia tehokkaampia influenssarokotteita, jotka tarjoavat parempaa rokotesuojaa ikääntyville. Tehokkaammilla influenssarokotteilla on mahdollista vähentää nykyistä enemmän influenssatapauksia, keuhkokuumetta ja sairaalahoitoja ikääntyneillä kuin nykyisillä rokotteilla.

Kansalliseen rokotusohjelmaan influenssarokotteiden hankintakilpailu avataan arvion mukaan seuraavan kerran talvelle 2023-24. Tehokkaamman influenssarokotteen hankinta vaatii lisärahoitusta valtion talousarvioon kansalliseen rokotusohjelmaan vuodelle 2023 arviolta 6-12 miljoonaa euroa.

Ruotsi, Norja ja Tanska ovat rokottaneet jo syksyllä 2020 hoivan piirissä olevat ikääntyneet tehokkaammalla influenssarokotteella. Jos Suomessa haluttaisiin rokottaa hoivakotien asukkaat ja kotihoivan piirissä olevat yli 70-vuotiaat jo ennen seuraavaa hankintakautta, tämä maksaisi arviolta 1-3 miljoonaa euroa per vuosi.

EETU ry ehdottaa että Suomi, muiden Pohjoismaiden tapaan päättää hankkia yli 65-vuotialle tehokkaammat influenssarokotteet mahdollisimman pian, viimeistään seuraavan hankintakilpailun yhteydessä ja huolehditaan rokoteannosten riittävyydestä tulevaisuudessa paremmin kuin tänä vuonna.

Helsinki 26.11.2020

OLE NORRBACK                                                      BERIT DAHLIN

Ole Norrback                                                                 Berit Dahlin

EETU-PIOn puheenjohtaja 2020                                   EETU-PIOn sihteeri 2020