Käsissä multaa ja itävä kasvi

Leskeys tai ero

Puolison kuolema tai ero puolisosta koskettavat monia. Yksinjääminen satuttaa ja vaatii toipumisaikaa. Eläkeliiton sopeutumista tukevilta kursseilta saa tukea ja eväitä elämän jatkamiseen joko eron tai puolison kuoleman jälkeen.

”Ennen kurssia minulla ei ollut "toivon ikkunaa" tai ovea, joka olisi ollut raollaan tulevaisuuteen, vaan minulla oli "toivon ikkunan tai oven" kohdalla pelkkä seinä. Kurssin aikana minulle ei avautunut vain "ikkunaa tai ovea", vaan koko seinä räjähti pois, ja nyt minulla on näkymä ihan uuteen tulevaisuuteen ja uuteen elämään, johon voin alkaa tutustua.”

Katso oheisesta videosta, kuinka Sisko ja Paavo kertovat kokemuksestaan ja kannustavat leskiä hakemaan kurssille:

Lesket hyötyvät sopeutumisen tukemisesta

Puolison kuolema on usein yksi henkilökohtaisen elämän suurimmista kriiseistä.

Yhtäkkiä yksin® - Vertaisena vierellä -tukihenkilökurssi

"Mitä me olisimmekaan ilman toisiamme?"

Yhtäkkiä yksin® - Vertaisena vierellä -tukihenkilökurssi

"Mitä me olisimmekaan ilman toisiamme?"

Erosta eheäksi® -kurssi, kesäkuu, Salo

Kurssi on tarkoitettu yli 50-vuotiaille, vähintään puoli vuotta- ja pääsääntöisesti korkeintaan kolme vuotta aiemmin eronneille henkilöille.

Erosta eheäksi® -kurssi, huhtikuu, Salo

Yhtäkkiä yksin® -kurssi leskeksi jääneille, lokakuu, Salo

Kurssi on tarkoitettu yli 50-vuotiaille, vähintään puoli vuotta, ja pääsääntöisesti korkeintaan kolme vuotta aiemmin leskeksi jääneille henkilöille.

Yhtäkkiä yksin® -kurssi leskeksi jääneille, kesäkuu, Salo

Yhtäkkiä yksin® -kurssi leskeksi jääneille, huhtikuu, Salo

Yhtäkkiä yksin® -kurssi leskeksi jääneille, helmikuu, Salo

Vertaistukiryhmä yli 60-vuotiaille leskeksi jääneille miehille

Ryhmä on tarkoitettu yli 60-vuotiaille leskimiehille, jotka ovat menettäneet puolisonsa tapaturman, onnettomuuden tai sairauden kautta.

Aika:

Sopeutumista tukevat kurssit 2024

Eläkeliiton sopeutumista tukevat kurssit leskeksi jääneille ja eronneille tarjoavat mahdollisuuden muiden samassa elämäntilanteessa olevien kohtaamiseen ja vastavuoroi

Sopeutumista tukevat kurssit 2024
Terveysturvallisuusohjeet Eläkeliiton kursseille
Flunssaisena kurssille ei pidä tulla, vaan kurssipaikka tulee tällöin perua paikasta ilmoittaneelle
Sopeutumisvalmennusta verkossa

Tänä keväänä, näissä paljon puhutuissa poikkeuksellisissa oloissa, suunnittelimme ja toteutimme Eläkeliiton ihka ensimmäisen sopeutumisvalmennuskurssin verkkototeutuksena.

Saako surra?

Kukkakaupan lähetti tuo joskus jopa kymmeniä tervehdyksiä läheisensä menettäneelle. Surunvalittelut ja adressit eivät kuitenkaan korvaa lohduttavaa kosketusta ja kuuntelevaa korvaa.

Ero on kriisi myös isovanhemmille

Oman lapsen eroa aiheuttaa yleensä hämmennystä, epäuskoa ja surua. Erotilanteissa isovanhemmat ovat usein myös huolissaan siitä, säilyykö heidän suhteensa lapsenlapseen.

Mikä muuttuu arjessa sopeutumisvalmennuskurssin jälkeen?

Sopeutuminen tarkoittaa omakohtaista oppimis- ja voimaantumisprosessia ja tavoitteena on lisätä itsearvostusta, rohkeutta, toimintamahdollisuuksia ja tulevaisuudenuskoa.

Yksin jääminen koettelee myös taloutta

Yksinäisyys on yleistä, yksinäisyys on ongelma, yksinäisyyttä pitää ehkäistä.

Siitä kurssista alkoi uusi elämä
Olin vastikään Hyvä-ikä messuilla ja siellä tapaamani leskirouva kertoi käyneensä Eläkeliiton Yhtäkkiä yksin -kurssin leskeksi jääneille. Hänellä kurssista alkoi ”uusi elämä”.
Sopeutumista tukevat kurssit leskille

Leskeksi jääneille suunnatuilla kursseilla käydään läpi suruun liittyviä asioita, yksin jäämisen aiheuttamia tunteita ja pohditaan yhdessä keinoja, jotka kantavat arjessa eteenpäin.  Vastavuoroinen

Puolison kuolema

Puolison kuoleman aiheuttamasta suuresta surusta tekee erityisen suuren se, ettei ole enää tavallista arkea jakavaa ihmistä.

Sopeutumista tukevat kurssit eronneille

Eronneelle tarkoitetun sopeutumista tukevan kurssin tavoitteena on uusien näkökulmien saaminen muuttuneeseen elämäntilanteeseen ja oman identiteetin uudelleen rakentaminen.

Eroaminen vanhemmalla iällä

Avio- tai avoero myöhemmällä iällä vaikuttaa pariskunnan itsensä lisäksi myös esim. lapsiin, lastenlapsiin ja yhteiseen ystäväpiiriin.

Suru
Suruun ei ole reseptilääkettä. Läsnäolo ja kuunteleminen on usein paras tapa tukea surevaa. Suru on luonnollinen reaktio vastoinkäymisiin ja menetyksiin.