Eläkeläisjärjestöt: kuntavaalien siirto vastuullinen ratkaisu

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETUn mukaan kuntavaalien siirto osoittaa vastuullisuutta epävarmassa tilanteessa ja on vaalien terveysturvallisuuden kannalta perusteltua. Vaikka ei ole takeita siitä, että kesäkuussa tartuntatilanne olisi parempi, on tuolloin suurempi osuus väestöstä rokotettu, ja osallistuminen vaaleihin siksi helpompaa.

EETU kehotti jo tammikuussa yhteiskuntaa varautumaan vaalien siirtämiseen, mikäli näyttää siltä että vaalien terveysturvallisuutta ei kyetä riittävästi takaamaan. https://www.eetury.fi/Site/Data/671/Files/Kannanotto_EETU_29012021.pdf

Vaalit eivät ole vain vaalipäivä. Vaalikampanjat ja ehdokkaiden ja tukiryhmien työ kohti vaaleja alkavat kuukausia ennen vaaleja. Monilla eläkeläisillä on työikäistä väestöä enemmän aikaa ja tarmoa osallistua, ja siksi nimenomaan eläkeläisten vapaaehtoistyö ja osallistuminen on merkittävä aktiivisten vaalien kannalta.

Vaaleihin ja vaalityöhön osallistuminen uhkaa epidemian vuoksi joka tapauksessa jäädä tavallista alhaisemmaksi, mutta vaalien uusi ajankohta voi parantaa tilannetta eläkeläisten ja riskiryhmien näkökulmasta. Demokratian kannalta on tärkeää, että kesäkuun vaalit ovat turvalliset osallistua kaikille.

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry on kuuden valtakunnallisen eläkeläisliiton yhteisjärjestö, jonka jäseniä ovat Eläkeliitto ry, Eläkeläiset ry, Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry, Kansallinen senioriliitto ry, Kristillinen Eläkeliitto ry ja Svenska pensionärsförbundet rf.

Lisätietoja:

Martti Korhonen, EETU ry:n puheenjohtaja