Ihmisarvo edellä_Marja_Jylhä

Eläkeliiton Ihmisarvo edellä -tunnustuspalkinto gerontologian professori Marja Jylhälle

Tunnustus myönnetään kiitokseksi pitkäaikaisesta ja laaja-alaisesta työstä eläkeläisten oikeuksien hyväksi ja suomalaisen yhteiskunnan ikäystävällisyyden edistämiseksi.

Kuva: Jussi Koivunen/Studio Koivunen Oy

Eläkeliiton Ihmisarvo edellä -tunnustuspalkinto myönnetään 1.12. gerontologian professori, lääketieteen tohtori Marja Jylhälle. Jylhä saa tunnustuksen kiitokseksi pitkäaikaisesta ja laaja-alaisesta työstään eläkeläisten oikeuksien hyväksi ja suomalaisen yhteiskunnan ikäystävällisyyden edistämiseksi.

50-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi perustamallaan Ihmisarvo edellä -tunnustuspalkinnolla Eläkeliitto haluaa nostaa esiin henkilön tai organisaation, joka on toiminnallaan edistänyt esimerkillisellä tavalla ikääntyneiden kansalaisten asemaa ja oikeuksia Suomessa.

Perusteluissaan Eläkeliitto toteaa, että Marja Jylhä on tehnyt pitkän tieteellisen uran gerontologian alalla monenlaisissa ikääntymiseen, pitkäikäisyyteen, ikääntyneiden psyykkiseen, sosiaalisen ja fyysiseen toimintakykyyn sekä ikääntyneille suunnattuihin palveluihin liittyvissä tutkimuskysymyksissä.

Tunnustuksen Jylhä ansaitsee näkemyksistään, joiden mukaan eläkeläisiä ja iäkkäämpiä suomalaisia koskevien poliittisten päätösten tulee perustua tutkittuun tietoon eikä asenteellisiin pintapuolisiin ja vääriin mielikuviin. Kuluneen vuoden poikkeuksellisina koronapandemian aikoina Jylhä on osallistunut aktiivisesti julkiseen keskusteluun nostamalla esiin koronarajoitusten negatiiviset vaikutukset ikääntyneiden suomalaisten terveyteen ja toimintakykyyn.

Eläkeliiton puheenjohtaja Raimo Ikonen kertoo, että näkemys palkinnon saajasta oli selvä.

–Professori Jylhä ei ole ”linnoittautunut tutkijankammioon” eikä pelkän tieteellisen asiantuntijan rooliin, vaan hän on pitkän uransa aikana aktiivisesti osallistunut julkiseen ikääntyneitä ja ikääntymistä koskevaan vanhuspoliittiseen keskusteluun. Jylhä on kannanotoissaan puolustanut rohkeasti ikääntyneiden oikeuksia ja nostanut esiin myös epäkohtia, Ikonen kiittelee.

Ikosen mukaan Marja Jylhä näkee eläkeläiset yksilöinä, joilla on erilaisia kiinnostuksen kohteita, tunteita, arvoja ja tarpeita. Suomalaiset eläkeläiset ovat moninainen ryhmä ja Jylhä on ansiokkaasti kritisoinut ikäismi (ageism)-ilmiötä, jota yhteiskunnassamme valitettavan paljon esiintyy.

–Marja Jylhälle eläkeläiset eivät ole julkisen talouden uhka tai kuluerä, vaan aktiivisia yhteiskunnan jäseniä, oman elämänsä subjekteja, Raimo Ikonen toteaa.

Ihmisarvo edellä_Raimo_Ikonen_web