Eläkeliitto haastaa jäsenensä metsänistutukseen

Maan suurin eläkeläisjärjestö, Eläkeliitto, juhlii tänä vuonna 50-vuotista historiaansa. Juhlavuoden kunniaksi liitto haastaa jäsenensä torjumaan ilmastonmuutosta istuttamalla puita.

- Puuntaimien istutus symbolisoi upealla tavalla juhlavuotemme teemaa Sukupolvien ketjussa. Se on arvokas ele ja lahja seuraaville sukupolville. Meistä suuri osa on elänyt ajan, jolloin elettiin lähes hiilineutraalissa ympäristössä, maalla tai kaupungissa lähiruuan ja säästäväisyyden piirissä. Meillä on mahdollisuus rauhoittaa sitä liioiteltua paniikkia ja ahdistusta, jota media, pieni joukko tutkijoita ja osa poliitikkoja on maalaillut, Eläkeliiton puheenjohtaja Raimo Ikonen toteaa.

Ikonen korostaa, että jokainen teko ilmastonmuutoksen torjunnassa on arvokas, mutta sosiaalinen oikeudenmukaisuus on myös välttämätöntä. Tarvitaan viisautta, malttia ja maailmanlaajuisen mittakaavan ymmärrystä ja toimenpiteitä.

Eläkeliitto rakentaa ikäystävällistä Suomea juhlavuoden teemalla Sukupolvien ketjussa. Yhdistyksiä on jo haastettu siirtämään osaamistaan, elämänkokemustaan jälkipolville. ”Taito perinnöksi” on Eläkeliiton 50-vuotisjuhlavuoden yhteistyökampanja koulujen ja päiväkotien kanssa.

- Me olemme tällä hetkellä ainut sukupolvi, joka on elänyt konkreettisesti koko elämän kaareen: lapsuuden, nuoruuden, työelämän ja eläköitymisen sekä omaisten kautta elämän viimeiset hoitovaiheet. On tärkeää, että tällainen elämänkokemus ja taidot välittyvät seuraaville sukupolville ja rikastuttavat sukupolvien välistä vuorovaikutusta ja ymmärrystä. Eläkeläisinä me jokainen olemme tätä jo harjoitelleet omien lasten ja lastenlastemme sekä läheistemme kanssa, Ikonen tähdentää.