Eläkeliitto julkaisee uuden Hyvinvointialueiden vanhusneuvosto-oppaan 10.9.2024 -tervetuloa linjoille!

16.8.2024

Tervetuloa Eläkeliiton hyvinvointialueiden vanhusneuvosto-oppaan julkaisutilaisuuteen!  Tilaisuus järjestetään 10.9.2024 10.00-12.00 verkossa. Ilmoittaudu 6.9 mennessä.

Uusi opas hyvinvointialueiden vanhusneuvostojen toimijoille

Itsehallinnolliset hyvinvointialueet ovat vuoden 2023 alusta lähtien vastanneet sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen että pelastustoimen tehtävien järjestämisestä. Hyvinvointialueiden lakisääteinen toimielin ikääntyneiden asioissa on hyvinvointialueen vanhusneuvosto.

Kuntien vanhusneuvostojen toiminnan tueksi on olemassa Vanhusneuvosto-opas (Latvalahti 2015). Eläkeliitto ry on nyt kirjoittanut hyvinvointialueiden vanhusneuvosto-oppaan sosiaali- ja terveyspalvelujen näkökulmasta kuntien vanhusneuvosto-oppaan rinnalle.

Hyvinvointialueiden vanhusneuvosto-opas sisältää kattavasti tietoa hyvinvointialueiden vanhusneuvostojen toiminnasta ja siitä, miten hyvinvointialueiden vanhusneuvostojen avulla voi vaikuttaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvointiin ja oikeuksiin.

Opas on tarkoitettu hyvinvointialueiden vanhusneuvostojen toiminnassa mukana olevien työn tueksi. Oppaasta hyötyvät myös kuntien vanhusneuvostojen toimijat sekä ikääntyneiden ihmisten etujen ja oikeuksien edistämisestä kiinnostuneet järjestöt ja kansalaiset.

Esittelemme oppaan ja kuulemme tilaisuudessa valtakunnan vanhusasiavaltuutetun Päivi Topon kommenttipuheenvuoron. Tilaisuus tallennetaan. Tallenne on jälkeenpäin katsottavissa Eläkeliiton YouTube-kanavalla https://www.youtube.com/@elakeliitto

Eläkeliiton hyvinvointialueiden vanhusneuvosto-oppaan julkistus

Aika: tiistai 10.9.2024 klo 10.00-12.00

Paikka: Etätoteutus, Teams-linkki tilaisuuteen lähetetään ilmoittautumisen yhteydessä sähköpostiin

Ilmoittautuminen tilaisuuteen tämän linkin kautta perjantaihin 6.9.2024 mennessä: ​​​​​https://link.webropolsurveys.com/S/5EDDC07FBA08F57A (kopioi linkki tarvittaessa selaimeen)

Voit esittää kysymyksiä ja kommentteja puhujille etukäteen ilmoittautumislomakkeen yhteydessä sekä itse tilaisuudessa chat-kentän kautta

Lue ohjelma pdf-versiona

10.00 Tervetuloa

Vanhusasiamies Irene Vuorisalo Eläkeliitto ry

10.05 Hyvinvointialueen vanhusneuvosto-oppaan esittely. Kysymyksiä.

Oppaan kirjoittaja, asiantuntija Kari Hiltunen Eläkeliitto ry

11.15 Valtakunnan vanhusasiavaltuutetun kommenttipuheenvuoro. Kysymyksiä.

Vanhusasiavaltuutettu Päivi Topo

11.40 Mitä ikäihmisen on lupa odottaa vanhusneuvostolta? Kysymyksiä.

Vanhusasiamies Irene Vuorisalo Eläkeliitto ry

12:00 Tilaisuus päättyy