Eläkeliitto julkaisi uuden Hyvinvointialueiden vanhusneuvosto-oppaan -tutustu oppaaseen ja katso julkistustilaisuus!

1.10.2024

Uusi opas hyvinvointialueiden vanhusneuvostojen toimijoille

Itsehallinnolliset hyvinvointialueet ovat vuoden 2023 alusta lähtien vastanneet sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen että pelastustoimen tehtävien järjestämisestä. Hyvinvointialueiden lakisääteinen toimielin ikääntyneiden asioissa on hyvinvointialueen vanhusneuvosto.

Kuntien vanhusneuvostojen toiminnan tueksi on olemassa Vanhusneuvosto-opas (Latvalahti 2015). Eläkeliitto ry on nyt kirjoittanut hyvinvointialueiden vanhusneuvosto-oppaan sosiaali- ja terveyspalvelujen näkökulmasta kuntien vanhusneuvosto-oppaan rinnalle.

Hyvinvointialueiden vanhusneuvosto-opas sisältää kattavasti tietoa hyvinvointialueiden vanhusneuvostojen toiminnasta ja siitä, miten hyvinvointialueiden vanhusneuvostojen avulla voi vaikuttaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvointiin ja oikeuksiin.

Opas on tarkoitettu hyvinvointialueiden vanhusneuvostojen toiminnassa mukana olevien työn tueksi. Oppaasta hyötyvät myös kuntien vanhusneuvostojen toimijat sekä ikääntyneiden ihmisten etujen ja oikeuksien edistämisestä kiinnostuneet järjestöt ja kansalaiset.

Tutustu Hyvinvointialueiden vanhusneuvosto-oppaaseen (pdf)

Eläkeliiton hyvinvointialueiden vanhusneuvosto-oppaan julkistus 10.9.2024

Ohjelma:

Tervetuloa

Vanhusasiamies Irene Vuorisalo Eläkeliitto ry

Hyvinvointialueen vanhusneuvosto-oppaan esittely. Kysymyksiä.

Oppaan kirjoittaja, asiantuntija Kari Hiltunen Eläkeliitto ry

Valtakunnan vanhusasiavaltuutetun kommenttipuheenvuoro. Kysymyksiä.

Vanhusasiavaltuutettu Päivi Topo

Mitä ikäihmisen on lupa odottaa vanhusneuvostolta? Kysymyksiä.

Vanhusasiamies Irene Vuorisalo Eläkeliitto ry

Irene Vuorisalo