Liikenne autot

Eläkeliitto: Kohonneiden polttoainekustannusten hyvittäminen syrjii eläkeläisiä

Hallituspuolueet neuvottelevat parhaillaan keinoista, joilla polttoaineen hintojen noususta johtuvaa maksutaakkaa kevennettäisiin työssäkäyvien kohdalla. Verotuksen työmatkavähennykseen kaavaillaan muutoksia. Eläkeliitto torjuu ajatuksen, että verohelpotukset sidotaan ainoastaan työssäkäyntiin. Myös eläkkeellä oleville kohtuuttoman raskaaksi käynyttä matkakulutaakkaa on helpotettava.

Monille ikääntyneille välttämättömät palvelut ovat saavuttamattomissa ilman omaa henkilöautoa, sillä julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostoihin ja kehittämiseen varattuja määrärahoja on vuosi vuodelta supistettu. Julkinen liikenne onkin monilla paikkakunnilla supistunut olemattomiin.

Toimimaton joukkoliikenne pakottaa yksityisautoiluun

Eläkeliiton vuonna 2021 toteuttaman +60-barometrin mukaan kokonaan puuttuvat tai puutteellisesti toimivat julkiset kulkuyhteydet pakottavat eläkeläisiä yksityisautoiluun seuduilla, joilla palveluasiointi on mahdotonta ilman joukkoliikenneyhteyksiä. Kaupassa käynti, terveyden ja sairaanhoidon palvelut, apteekkipalvelut ja kirjasto olivat saavutettavissa julkisen liikenteen avulla vain alle kolmannekselle yli tuhannesta tutkimukseen vastaajista. Palvelubussiliikenne ja taksien saatavuus arvioitiin vielä heikommin toimivaksi, sillä vain alle 14 prosenttia vastaajista piti niitä hyvin toimivina. Vaikka taksikyydin onnistuisikin syrjäseudulla saamaan, kyytien hinta on este taksin käytölle laajamittaisessa palveluasioinnissa.

Toimimaton joukkoliikenne syrjäyttää eniten kaikkein iäkkäimpiä. Joukkoliikenteestä riippuvaisia oli barometrin mukaan yli 80-vuotiaiden ikäryhmässä puolet enemmän kuin alle 80-vuotiaissa.

Pysäyttävä tieto oli se, että peräti 39 prosenttia yli 60-vuotiaista käyttäisi mielellään julkisen liikenteen palveluita, jos julkista liikennettä lisättäisiin heidän alueellaan.

Eläkeliiton +60-barometrin mukaan eläkkeellä olevat ottavat ympäristökysymykset jopa vakavammin kuin nuorisobarometriin vastanneet. Puolet eläkeläisistä kertoo vähentäneensä omaa kuluttamistaan ympäristösyistä. Oma auto on kuitenkin asioinnin kannalta välttämätön.

Työssäkäynti ei saa olla yhteiskunnallisen osallisuuden ehto. Hallituksen jatkoneuvotteluissa on löydettävä ikäystävälliset keinot, joilla helpotetaan aivan kaikkien energian ja polttoaineiden hintojen noususta kärsivien kansalaisten maksurasitusta.

Lisätietoja:

Eläkeliiton vanhusasiamies Irene Vuorisalo