Eläkeliitto Mediataidot ottaa tänäkin vuonna osaa mediataitoviikkoon

Lue myös: Eläkeliiton Vuoden mediataitoteko 2020 -kilpailu on päättynyt

Valtakunnallista mediataitoviikkoa vietetään tänä vuonna 8.2 - 14.2. Mediataidot ovat tärkeitä kaiken ikäisille, koska mediakulttuurissa mediataidot ovat keskeinen osa kansalaistaitoja. Mediataitojen opetus ja opiskelu on aiemmin keskittynyt lähinnä lapsiin ja nuoriin, mutta aivan viime vuosina myös aikuisten mediataitojen kehittämisen tarve on tunnistettu.

Maailma on muuttunut niin paljon nykyisten aikuisten lapsuudesta ja nuoruudesta, etteivät vanhat, aikanaan koulussa opitut taidot ole enää ajan tasalla. Maailma myös muuttuu erityisesti sähköistymiskehityksen myötä monimediaisemmaksi ja kehityksen vauhti on nopea.

On erittäin hienoa, että myös suurin osa senioreista on tunnistanut tarpeen kehittää mediataitojaan ja enää vain harvat kieltäytyvät esimerkiksi älylaitteiden hankkimisesta ja käytön harjoittelusta. Kannustammekin kaikkia mediataitojensa kehittämisestä kiinnostuneita hyödyntämään mm. mediataitoviikolla julkaistavia mediakasvatusmateriaaleja esimerkiksi itsekasvatuksen tai yhdistyksissä järjestettävän ryhmätoiminnan lähteenä ja inspiraationa.

Netikäs-hankkeen toiminnan päätyttyä 2020 toimintaa jatketaan uudella nimellä Eläkeliitto Mediataidot.

Vuoden mediataitoteot 2020

Vuoden mediataitoteko 2020 -kilpailu on päättynyt. Kilpailu oli käynnissä koko vuoden 2020 ja sitä markkinoitiin Eläkeliiton piireille ja yhdistyksille toistuvasti mm. Eläkeliiton yhdistystiedotteen sekä somekanavien kautta.

Kilpailuun otti osaa kaksi Eläkeliiton yhdistystä: Töysä ja Raisio. Vuoden mediataitoteko 2020 raati päätti yksimielisesti palkita molemmat osallistuneet yhdistykset Eläkeliiton kunniakirjalla, joka toimitetaan Eläkeliiton Töysän ja Raision yhdistyksille postitse alkuvuodesta. Suuri kiitos molemmille osaa ottaneille yhdistyksille vaivannäöstänne! Teitte tekojenne kautta näkyviksi senioreiden mediaosaamista sekä halua kehittää mediataitoja läpi elämänkaaren.

Vuoden 2020 mediataitoteot ovat nähtävillä Eläkeliiton verkkosivuilla.