Eläkeliitto tuo kulttuuria hoivakoteihin korona-arjen keskellä

Eläkeliiton TunneMusiikki-toiminta sekä Kulttuuria kaiken ikää -toiminta lahjoittaa kulttuurimateriaalia lähes sataan hoivakotiin ympäri Suomen. Musiikkimuistelukorttien sekä Arjen luovuus -korttien toivotaan tuovan asiakkaille iloa arkeen ja juhlaan. Jatkossa aineistoja voivat käyttää myös hoivakodeissa vierailevat vapaaehtoiset.

Musiikkimuistelukortit on toteutettu osaksi Eläkeliiton TunneMusiikki-toiminnan kurssimateriaaleja. Niitä voi käyttää kahdenkeskisten tai pienryhmässä tapahtuvien keskustelujen ryydittäjänä. Muistelun ohella korttien kappaleita voi kuunnella oman halun mukaan esimerkiksi internetin suoratoistopalveluista.

TunneMusiikki on vuonna 2012 alkanutta Eläkeliiton toimintaa, joka tuottaa tietoa ja materiaaleja musiikin hyvinvointivaikutuksista ja niiden soveltamisesta ikääntyvien erityisryhmien keskuudessa. Tavoitteena on lisätä näkö- ja kuulovammaisten, heikkoaististen, muistisairaiden ja liikuntarajoitteisten ikääntyvien hyvinvointia ja osallisuutta iloisen ja monipuolisen musiikkitoiminnan sekä vapaaehtoisten kouluttamisen kautta.

Arjen luovuus -kortit antavat vinkkejä ja kannustavat luoviin oivalluksiin ja tekoihin omassa arjen ympäristössä, yksin tai yhdessä toisten kanssa. Menetelmät kumpuavat taiteen ja kulttuurin eri aloilta, myös itseoppineet ITE-taiteilijat antavat innoittavia esimerkkejä. Korttien ideoita voi hyödyntää ryhmä- ja paritoiminnan pohjana tai vaikka jakaa kortteja yksittäin niistä kiinnostuneille.

Arjen luovuus -kampanja on osa Eläkeliiton STEA-rahoitteista Kulttuuria kaiken ikää -toimintaa, jonka tavoitteena on ikäihmisten yhteisöllisyyden lisääminen heidän omissa paikallisyhteisöissään kulttuurin keinoin. Arjen luovuus -kortit on toteutettu yhteistyössä Maaseudun Sivistysliiton kanssa ja ne ovat myös vapaasti ladattavissa verkossa osoitteessa arjenluovuus.fi

Lisätietoja:

Heidi Oilimo