Eläkeliittolaiset auttavat myös kriisin hetkellä

Elämme poikkeuksellisia aikoja. COVID-19 -koronavirusepidemia on vaikuttanut meidän kaikkien arkeen dramaattisella tavalla. Minäkin kirjoitan tätä tekstiä kotonani Riihimäellä, missä olen ollut pääsääntöisesti etätöissä jo yli viikon ajan. Pieni ja näkymätön mutta uskomattoman nopeasti leviävä virus on järkyttänyt monien kansalaisten turvallisuuden tunnetta.

Epidemian leviämisen ehkäisemiseksi käynnistetyt toimenpiteet ovat heijastuneet myös Eläkeliiton toimintaan. Kaikki liiton kurssit, koulutukset ja kokoukset on peruttu toukokuun loppuun saakka. Lehmirannan lomakeskus on suljettu. Myös yhdistysten ja piirien toiminta on jäädytetty. Vaikeina aikoina saamme lohtua siitä, että jossain vaiheessa tilanne helpottaa ja pääsemme jälleen järjestämään upeille jäsenillemme kursseja, koulutuksia, ikäystävällisiä lomia ja muuta toimintaa. Meillä on jo nyt teitä ikävä.

Poikkeukselliset olot haastavat myös Eläkeliiton kehittämään uutta toimintaa, jolla voisimme tavoittaa jäseniämme ja muita eläkeläisiä virusepidemian aiheuttamasta sosiaalisesta eristyksestä huolimatta. Olemme jo tuottaneet sivuillemme useita videoblogeja, joiden välityksellä pidämme yhteyttä eläkeläisiin ympäri maata.

Mediassa on näkynyt kirjoituksia, joissa eläkeläiset on leimattu vastuuttomiksi heidän omaa terveyttään suojelemaan tarkoitettujen rajoitusten rikkojiksi. Osa kommenteista on varmasti aidon vilpittömiä. Ne heijastavat huolta ikääntyneiden kanssaihmisten terveydestä ja hengestä. Mutta joidenkin kommentaattoreiden tekstit heijastelevat ikävää asenteellisuutta eli ikäismiä, jossa kaikki eläkeläiset niputetaan itsepäiseksi, sääntöjä noudattamattomaksi yhtenäiseksi ryhmäksi. Tämän on vanhusasiamiehemme Irene Vuorisalo Eläkeliiton verkkosivuilla julkaistussa tekstissään osuvasti nostanut esiin. Hän muistuttaa, kuinka kaikissa ikäryhmissä on niitä ihmisiä, joiden oma tilannearvio pettää. Tämä ei oikeuta leimaamaan mitään ikäryhmää joidenkin yksilöiden harkitsemattoman toiminnan perusteella.

Koronavirusepidemia heijastuu monin tavoin eläkeläisten arkeen.  Yli 70-vuotiaat on velvoitettu pysymään erillään ihmiskontakteista mahdollisuuksien mukaan eli pysymään karanteenia vastaavissa olosuhteissa. Eristäytyminen muista ihmisistä karanteenin kaltaisiin olosuhteisiin on yksilölle aina äärimmäinen kokemus, joka aiheuttaa epätietoisuutta ja stressiä. Vuorovaikutus toisten kanssa on yksi ihmisen keskeisimpiä psykologisia perustarpeita.

Yksi Eläkeliiton toiminnan keskeinen vahvuus on yhteisöllisyys. Monilla paikkakunnilla nuoremmat vapaaehtoiset eläkeliittolaiset ovatkin upean solidaarisella tavalla järjestäneet ruokaa ja muuta asiointiapua tukeakseen koteihinsa sulkeutuneita yli 70-vuotiaita jäseniämme. Samalla on tarjoutunut mahdollisuus tarjota edes hetken juttuseuraa eristyksessä oleville.

Sanat eivät riitä kertomaan kuinka ylpeä ja kiitollinen olen tästä liittomme vapaaehtoisten osoittamasta solidaarisuudesta lähimmäisiään kohtaan. Nämä poikkeukselliset ajat osoittavat kuinka tärkeää Eläkeliiton ja eläkeliittolaisten työ yhteiskunnassamme on.

Eläkeliitto ja eläkeliittolaiset kantavat kortensa kekoon yhteisön hyväksi myös kriisin hetkellä. Pysykää terveinä!

Anssi Kemppi
päätoimittaja,