Koronatilanne ja yhdistysten kevätkokoukset

Eläkeliiton keskustoimisto on saanut viime viikkoina runsaasti huolestuneita yhteydenottoja yhdistyksistä koskien pahentuneen koronatilanteen vaikutusta kevätkokousten pitämiseen.

Tällä hetkellä ei ole voimassa säännöstä kokouksen lykkäämismahdollisuudesta. Ministeriössä on kuitenkin parhaillaan valmistelussa lakimuutos, joka sallisi yhteisöjen kevätkokousten lykkäämisen niin, että ne pidetään 30.9.2021 mennessä.

Oikeusministeriö on kuitenkin tuoreessa ohjeistuksessaan todennut, että yhdistyksen hallituksen tulee tehdä kokonaisarvio tilanteesta, mukaan lukien mahdollinen kevätkokouksen siirtäminen.

Tässä kokonaisarviossa on otettava huomioon sääntöjen lisäksi muut seikat kuten esimerkiksi jäsenten terveyden suojelun tarve sekä se, aiheutuuko kokouksen siirrosta haittaa yhdistykselle tai sen jäsenille.

Oikeusministeriö huomauttaa myös, että yleensä kokouksen lykkäys ei vaikuta päätösten pätevyyteen.

– Näyttäisi siltä, että vaikka virallista lakia ei olekaan vielä olemassa, niin yhdistysten kevätkokousten siirtäminen olisi mahdollista. Jos kevätkokous on kuitenkin jo ehditty kutsua koolle, on se syytä pitää sovitusti, toteaa Eläkeliiton toiminnanjohtaja Anssi Kemppi

Lue lisää: https://oikeusministerio.fi/kysymyksia-ja-vastauksia-koronasta