Kysykää toisiltanne – mitä sinulle kuuluu?

Koronapandemia on pysäyttänyt koko maailman. Ei ole sellaista elämänaluetta, johon tilanne ei olisi dramaattisesti vaikuttanut. Kansalaisjärjestöjen toiminta niin valtakunnallisella, alueellisella ja paikallisella tasolla on pysähdyksissä tai etsii uusia toimintamuotoja.

Eläkeliittoon tilanne on vaikuttanut enemmän kuin moniin muihin järjestöihin. Maan hallituksen maaliskuinen päätös sulki yli 70-vuotiaat kansalaiset eristyksiin, karanteenin kaltaisiin olosuhteisiin. Voimme vain arvailla millaisia vaikutuksia sosiaalisesta erityksestä on sadoille tuhansille eläkeläisille, joilta nyt on viety mahdollisuus kokoontua toisten ihmisten kanssa. Samalla monista heistä on tehty täysin riippuvaisia muiden ihmisten avusta. Lisäksi monelta puuttuu mahdollisuus hyödyntää uutta teknologiaa sosiaalisten suhteiden hoidossa.

Eri puolilta maata on kantautunut tietoja, kuinka neuvokkaat eläkeliittolaiset ovat löytäneet keinoja tukea jäseniä tässä ikävässä tilanteessa. Poikkeusoloissa Eläkeliitto ja sen yhdistykset ovat näyttäneet voimansa. Eläkeliiton juttuluuri -puhelin tarjoaa juttuseuraa joka arkipäivä. Esimerkiksi Pohjanmaalla Alavuden ja Töysän yhdistykset järjestävät asiointiapua, Ähtärissä ja monilla muilla paikkakunnilla yhdistyksemme osallistuvat kuntien ja seurakuntien organisoimiin vapaaehtoisrinkeihin. Viime viikolla kuulimme Leppävirran yhdistyksen hallituksen ideoimasta kokeilusta, jossa hallituksen soittavat kaikille yhdistyksen yli 80-vuotiaille jäsenille. Hienoa työtä Eläkeliiton yhdistyksiltä!

Kiitos kaikille aktiivisille yhdistyksillemme. Teette upeaa työtä ikääntyneiden suomalaisten hyväksi näinä vaikeina aikoina ja toteutatte upealla tavalla Eläkeliiton visiota ikäystävällisen Suomen rakentamiseksi. Vaikka joudumme eristämään itsemme muista, antaa puhelin ja tietokone sovelluksineen keinoja yhteydenpitoon. Jokainen meistä voi auttaa - soittamalla tai viestittämällä naapurille, ystävälle tai yhdistyksen jäsenelle.  Kysymällä yksinkertaisen kysymyksen ”mitä kuuluu” – osoitat että välität ja olet kiinnostunut. Näin voit edistää eristyksissä elävien kanssaihmisten jaksamista ja mielen hyvinvointia. Kriisin hetkelläkään ei kukaan ei saa jäädä yksin. Jokainen meistä voi auttaa. Pysykää terveinä!

Raimo Ikonen                 Merja Uusitalo

puheenjohtaja                 1. varapuheenjohtaja