Köynnöspuu

Osallistu Eläkeliiton vanhusneuvostokoulutukseen verkossa 30.11 klo 10-12!

Vanhusneuvosto -ikääntyneiden oikeuksien puolustaja

Eläkeliiton valtakunnallinen vanhusneuvostokoulutus järjestetään verkossa keskiviikkona 30.11.2022 klo 10-12.00. Koulutuksessa käydään läpi seuraavia ajankohtaisia aiheita.

Pitkäikäisyys on ollut yhteiskunnallinen päämäärä, joka nyt on saavutettu. Miksi ikään liittyvistä iäkkäistä keskustellaan silti usein vain menoeränä?

Olemme uuden äärellä, kun hyvinvointialueet käynnistävät toimintansa ensi vuoden alussa. Miten yhteistyö kuntien ja hyvinvointialueiden vanhusneuvostojen välillä saadaan sujuvaksi?

Vapaaehtoistyö on keskeinen osa Eläkeliiton ja muiden kansalaisjärjestöjen toimintaa. Mitä vapaaehtoistoiminnalta on lupa odottaa?

Eri tutkimukset kertovat karulla tavalla ikääntyneiden ihmisten osallisuuden kaventumisesta, kun palveluita siirretään yhä enemmän verkkoon. Miten yhdenvertaisuus toteutuisi paremmin yhä digitalisoituvassa yhteiskunnassa?

10:00 Tervetuloa

10:05 Ikääntyneet ihmiset ovat yhteiskunnallinen voimavara Mitä luvut puhuvat? Irene Vuorisalo, Vanhusasiamies, Eläkeliitto ry

10:30 Vanhusneuvostojen yhteistyö hyvinvoinnin edistämisessä Anna Haverinen, Erityisasiantuntija, Sote-yksikkö, Suomen Kuntaliitto ry

11:00 Mitä vapaaehtoistoiminta on -ja mitä se ei ole Eläkeliiton vapaaehtoiset kanssakulkijoina arjessa Katja Harinen, Suunnittelija, Eläkeliiton vapaaehtoistoiminta, Eläkeliitto ry

11:30 Digitaaliset kuilut ja käteisen rahan asema Miten jokaisen osallisuus voidaan varmistaa Irene Vuorisalo, Vanhusasiamies, Eläkeliitto ry

12.00 Päätös

Koulutuksen avulla vanhusneuvostojen jäsenet voivat kehittää omia taitojaan ja tietojaan vanhusneuvostossa vaikuttamiseen. Koulutus on suunnattu vanhusneuvostojen niin uusille kuin tehtävässä jo pitempäänkin toimineille jäsenille. Koulutukseen ovat tervetulleita Eläkeliiton edustajien lisäksi kaikki muutkin vanhusneuvostojen jäsenet. Mukaan voivat tulla myös muut vanhusneuvostotoiminnasta kiinnostuneet henkilöt.

Osallistuminen on maksutonta. Voit liittyä koulutukseen tämän teams-linkin avulla. Jos et pääse seuraamaan koulutusta suorana, voit katsoa sen jälkeenpäin Eläkeliiton sivuilla verkossa (www.elakeliitto.fi), sillä koulutus tallennetaan.

Tietoa koulutuksesta voi vapaasti välittää vanhusneuvostossa toimiville henkilölle ja vanhusneuvostoiminnasta kiinnostuneille henkilöille. Lisätietoja: vanhusasiamies Irene Vuorisalo etunimi.sukunimi@elakeliitto.fi

Lämpimästi tervetuloa webinaariin!

Irene Vuorisalo