Kuva roolipelaamisesta muistiinpanovälineiden (paperi ja kynä) avustuksella

Roolipelit lisäävät luovuutta ja pelisivistystä

Kansallista peliviikkoa vietetään kymmenettä kertaa 9.–15.11. Eläkeliiton Netikäs-projekti on edistänyt ikääntyneiden peliharrastamista tietokonepelaamisen myötä. Nyt Netikkään kumppaniksi ovat lähteneet myös suomalaiset kirjastot ja tavoitteena on myös roolipelaamisen tutuksi tekeminen ikäihmisille.

Roolipelaaminen on harrastus, jossa yhdistyy pelin kautta kasvaminen, pelisivistyksen lisääntyminen sekä useat kulttuuriharrastukset, kuten luova kirjoittaminen. Eläkeliiton Netikäs-projektin projektipäällikkö Outi Laiti näkee roolipelit oivana työkaluna ikäihmisten mediataitojen kehittämisessä.

–Pelaamiseen liittyviä yhteisöllisyyden kokemuksia voidaan kartuttaa luovan itseilmaisun kautta ja toisaalta luovaa ilmaisutaitoa voi kehittää pelillisyyden näkökulmasta. Teknologialla ei välttämättä tarvitse olla roolia siinä, että syntyy vuoropuhelua sekä pelien että kulttuuriharrastusten välille, Laiti toteaa.

Pelikasvatuksen asiantuntija Heikki Marjomaa on julkaissut Yhteiset tarinat – Pelijärjestelmä osalliseen tarinankerrontaan -oppaan ajatellen erityisesti tarinoista kiinnostuneita ryhmiä, joilla ei ole aiempaa kokemusta roolipeleistä.

–Roolipeliharrastus on koettu varsin marginaaliseksi. Matalan kynnyksen Yhteiset tarinat -pelijärjestelmä syntyi tarpeesta saada osallistava tapa kertoa tarinoita entistä useampien saataville, Marjomaa kertoo.

–Testipelautin järjestelmää eläkkeellä olevilla vanhemmillani, joilla ei ole lainkaan roolipelitaustaa. Palaute yhteisesti luodusta, 1950-luvun Suomeen sijoittuvasta tarinasta ja sen pelaamisesta oli erittäin positiivista, jatkaa Marjomaa.

–Roolipelit ovat verraton sanataiteen ja luovan kirjoittamisen muoto, jonka kautta syntyvät tarinat ovat uniikkeja, ja tarjolla ainoastaan tarinaan osallistuville sen tapahtumahetkellä. Yhdessä tarinoita luotaessa pysyy myös mieli virkeänä ja ajatus kirkkaana, kun kaikki miettivät pelaamansa henkilön toimintoja tarinan käänteissä, Marjomaa toteaa lopuksi.

Eläkeliitto ja Netikäs-projekti lähtevät edistämään valtakunnallista yhteistyötä kirjastojen pelikasvatuksen kanssa roolipelaamisen myötä. Eläkeliiton kulttuurisuunnittelija Jussi Hietala näkee roolipeleissä potentiaalia.

Eläkeliitossa on perinteisesti vahva luovan kirjoittamisen kulttuuri erilaisten kirjoitusryhmien muodossa. Roolipelit ovat kanava tämän luovuuden esiintuomiseen, Hietala linjaa.