Seniorit kritisoivat median käyttämiä kuvia ikääntymisestä: ”Kunpa kuvista ilmenisi elämänhalu”

Eläkeliiton Netikäs-hankkeen keskustelutilaisuudessa Seinäjoella kerättiin ikääntyneiltä itseltään tietoa siitä, millaisena he kokevat median kuvittaman ikääntymisen. Keskustelutilaisuuteen osallistuneet olivat yhtä mieltä siitä, että ikäihmiset ovat yhteiskunnan voimavara, jollaisina heidät tulisi myös kuvata. Osallistujat halusivat painottaa, että hoivan korostaminen kuva-aineistoissa ei ole realismia, sillä he ovat oman ikäluokkansa seurassa viihtyviä aktiivisia toimijoita.

Seniorit toivoivat mediakuvilta luonnollisuutta, arvokkuutta, toiminnallisuutta, positiivisuutta ja aitoutta. Keskustelijat kokivat, että heidän ikäisiään, noin 70-vuotiaita esittävät mediassa huomattavasti vanhemmat henkilöt. Aidosti oman ikäiset kuvat osoittaisivat keskustelijoiden mielestä myös arvostusta tätä kohderyhmää kohtaan.

- Tuloksista ja osallistujien kommenteista huomataan, että mediakriittisyyttä tarvitaan purkamaan esimerkiksi kuvituskuvien stereotyyppisiä asetelmia. Toisaalta tietoyhteiskunnassa jokainen voi olla sisällön tuottaja, joten nämä huomiot eivät koske pelkästään toimituksellista mediaa ja kuvia ammatikseen käyttäviä henkilöitä. Pyrimme julkaisemaan suosituksia ikäystävälliseen senioreiden esittämiseen sekä kannustamaan senioreita aktiiviseen toimijuuteen mediassa, kertoo Eläkeliiton Netikäs-hankkeen projektipäällikkö Outi Laiti.

Tehtävään pureuduttiin kriittisen mediatarkastelun ja kuva-analyysin keinoin. Kuva-aineistojen pohtiminen innosti osallistujat värikkääseen ja monipuoliseen keskusteluun, joka kesti koko päivän.

Keskusteluun ja analyysiin osallistui kolmisenkymmentä henkilöä. Osallistujien keski-ikä oli 69 vuotta ja yli puolet osallistujista oli täyttänyt 70 vuotta. Tilaisuus järjestettiin, koska median tarjoamaa kuvaa senioreista esimerkiksi digitaalisten palveluiden käyttäjänä ei ole juurikaan tarkasteltu. Seniorien vahva oma ääni haluttiin aiheesta kuuluville. Seniori saatetaan kuvata esimerkiksi opastamassa toista senioria, tai opastettavana. Mediakuvan ulkopuolelle jää todellisuus, jossa esimerkiksi seniorit opastavatkin nuoria asioimaan virastoissa sähköisesti.

Senioreiden mediakuva-keskustelutilaisuus pidettiin Seinäjoella konferenssikeskus Valkeassa 24.10.2018. Järjestäjänä oli Eläkeliiton Netikäs-hanke. Seuraavaksi seniorit pohtivat peliteemoja Eläkeliiton Netikäs-hankkeen ja Sellon kirjaston järjestämässä pelipäivätapahtumassa 5.11. Ohjelmassa on muun muassa senioreiden pelipaneeli sekä Grey Gunners -e-Urheilujoukkueen treenit.