Post-it-lappu ja lamppu ilmoitustaululla

STEA:n avustusehdotus julkaistu – Eläkeliiton avustustaso laskee

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA julkisti 3.12. avustusehdotuksensa. STEA ehdottaa myönnettäväksi avustuksia sosiaali- ja terveysjärjestöille yhteensä noin 309,6 miljoonaa euroa, joka on 70 miljoonaa vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Avustustason lasku näkyy myös Eläkeliitolle ehdotettavissa avustuksissa, joiden kokonaismäärä laskee peräti 502 000 euroa edelliseen vuoteen verrattuna. Aiemmin vuosien ajan rahoituksen piirissä olleet Kulttuuria kaiken ikää -toiminta ja vapaaehtoisten mielen hyvinvointia vahvistava TunneMieli-toiminta jäävät jatkossa ilman rahoitusta. Liiton yleisavustuksen taso säilyy samalla 827 000 euron tasolla.

– Olen ylpeä siitä työstä, mitä Eläkeliiton osaava henkilöstö on saanut kuluneen vuoden haastavissa olosuhteissa aikaan. Uutta yhteisöllisyyttä kulttuurin keinoin kehittävän Kultturia kaiken ikää -toiminnan ja vapaaehtoisten mielen hyvinvointia tukevan TunneMieli-toiminnan rahoituksen päättymisen myötä ikääntyneiden suomalaisten hyvinvointia edistävään työhön jää suuri aukko. Veikkauksen tuottojen pienentyessä laskeva avustustaso oli odotettavissa, mutta näin raju pudotus oli kieltämättä ikävä yllätys, Eläkeliiton toiminnanjohtaja Anssi Kemppi toteaa.

Avustustason lasku iskee moniin järjestöihin ikävässä tilanteessa, jossa taloutta kurittaa myös maailmanlaajuinen koronapandemia. Eläkeliiton oma lomakeskus on ollut suljettuna pitkiä aikoja kuluneen vuoden aikana, mikä on asettanut omia haasteitaan liiton taloudelle.

– Teemme nyt kaikkemme, jotta toimintaa tehostamalla pystymme jatkamaan Jyväskylän liittokokouksessa vuonna 2018 hyväksytyn toimintaohjelman tavoitteita. Emme tingi visiostamme – ikäystävällisen Suomen rakentamisesta, Kemppi lupaa.

Tarkemmin STEA:n vuoden 2021 avustusehdotukseen voi tutustua osoitteessa https://avustukset.stea.fi/