Tiedote: Ikääntyneiden turvattomuus on kansallinen häpeäpilkku

Eläkeliitto vaatii pikaisia toimia ikääntyneiden kaltoinkohtelun vastaiseen työhön. Yle uutisoi 18.1., että väkivallan uhriksi joutunut ikäihminen kärsii fyysisistä vammoista usein loppuelämänsä. Viime vuosina yleistynyt ikääntyneiden kaltoinkohtelu on piiloon jäävää rikollisuutta, johon tulisi olla keinoja puuttua nykyistä paremmin.

Myös tutkimustulokset vahvistavat turvattomuuden kokemuksen lisääntymisen viimeisten 20 vuoden aikana. Eläkeliitto selvitti viime vuonna osana +60-barometriaan 60–90-vuotiaiden suomalaisten näkemyksiä väkivallasta ja rikollisuudesta. Ympäristön väkivallan ja rikollisuuden koki ongelmaksi lähes puolet yli tuhannesta vastaajasta. Turvattomuus on kasvanut 30 prosenttiyksikköä aiemmasta vastaavasta mittauksesta vuonna 1998. Turvattomuuden lisääntyminen onkin barometrin mukaan suurin yksittäinen muutos ikääntyneiden ongelmiksi kokemien asioiden joukossa.

Turvattomuutta selittävät barometrin mukaan myös osattomuus digitaalisessa ympäristössä, verkko- ja puhelinmyynnissä tapahtuva taloudellinen hyväksikäyttö sekä liiallinen nuoruuden ihannointi yhteiskunnassa. Samaan aikaan ikääntyneet kokivat omien vaikutusmahdollisuuksiensa kaventuneen ja etteivät heidän näkemyksensä välity päätöksentekoon.

–Turvallisuus on myös tunne siitä, että tulee kuulluksi ja saa hoidettua omat asiansa itsenäisesti. Tämän päivän Suomessa liian moni on menettänyt tämän tunteen, muistuttaa Eläkeliiton vanhusasiamies Irene Vuorisalo.

Eläkeliiton +60-barometri: https://www.elakeliitto.fi/elakeliiton-60-barometri