Hyvinvointia_ikääntyneille_2_web

Hyvinvointia ikääntyneille -hanke on pilotointivaiheessa

Reilu vuosi sitten aloittelimme Hyvinvointia ikääntyneille -hankkeen parissa yhdessä Kuntoutussäätiön kanssa. Viime vuonna tehtiin pohjatyöt nyt alkaneelle pilottivaiheelle. Silloin selvitettiin kyselyiden avulla, millaisia palveluntarpeita 70-vuotta täyttäneillä kansalaisilla on. Tuloksista järjestettiin webinaari marraskuun lopussa, ehkä olitkin kuulemassa mitä saimme selville? Tallenne ja diat sekä aiheesta tehdyt tekstit löytyvät kyllä tarvittaessa edelleen nettisivuiltamme

Hanke on nyt edennyt pilotointiin, yhteistyössä ikäneuvoloiden ja paikallisten järjestöjen sekä muiden toimijoiden kanssa olemme jo aloittaneet suunnittelun. Kahdella pilottialueella on myös sovittu yhteiskehittämistapahtumista, ensimmäinen jo toteutunutkin. Tavoitteena on näin lisätä eläkeläisten osallisuutta palveluiden suunnitteluun ja tarjota mahdollisuuksia suunnitella yhteistyössä osallisuutta edistäviä rakenteita järjestöjen ja ikäneuvoloiden yhteistyöhön.

Vuosi sitten yhteydenotot ikäneuvoloihin saattoivat antaa vastauksen, että "emmehän oikein vielä itsekään tiedä mitä teemme". Ikäneuvolat nimittäin siirtyivät kunnilta hyvinvointialueille vuoden 2023 alusta ja olivat samalla lailla uuden edessä kuin koko sote-kenttä. Siksi vähän jännitti, että saadaanko ketään pilotteihin eli löytyykö halukkaita. Tosiasiassa saimme mukaan kaikki, joita kysyimme. Vuosi oli ilmeisesti tuonut kehittämistarpeet esiin ja osalle halukkaista jouduimme jo sanomaan, että "ehkä syksyllä". Pilotointia jatkamme tarvittaessa keväälle 2025.

Sitä miten yhteiskehittäminen tulee sujumaan, ei tarvitse edes jännittää. Näin innostuneen porukan kanssa saamme varmasti tuloksia aikaan! Ja me tietenkin keräämme kaikki kokemukset ja tiedon talteen, jotta voimme jakaa hyviä käytäntöjä muillekin. Itsekin aloitamme aina siitä, mitä on jo valmiina. Eihän pyörää tarvitse keksiä uudelleen.

Anu Korhonen

Projektipäällikkö, Hyvinvointia ikääntyneille -hanke