Kaikki syyt olla liikkumatta ovat tekosyitä

Jo presidentti Kekkonen sen sanoi: ”Kaikki syyt olla liikkumatta ovat tekosyitä”. Kun tämän päivän yhteiskuntaa ja kansalaisten fyysisen toimintakyvyn tilaa arvioidaan, näyttää siltä, että tekosyitä on kansalla riittänyt. Vastikään UKK-instituutti julkaisi pysähdyttävän arvionsa, jonka mukaan kansan liikkumattomuuden kustannukset ovat vuositasolla jopa kolme miljardia euroa.

Liikkumattomuus lisää riskiä useille kansansairauksille, kuten tyypin 2 diabetekselle ja sydän- ja verisuonisairauksille ja näin lisää myös työkyvyttömyyseläkkeen riskiä.
Tulevien eläkeläisten elämäntavoissa riittää siis huolen aihetta. Entäpä tämän päivän eläkeläiset? Keskimäärin eläkeläiset ovat tänä päivänä terveempiä kuin koskaan historiassa. Eläkeliiton yhdistyksissä suosituin ja eniten osallistujia keräävä toimintamuoto ovat erilaiset liikuntaryhmät. Tämän näemme vuosittain yhdistyksiltä keräämiemme toimintatilastojen luvuista. Vuonna 2021 – koronasta huolimatta – toimi jäsenyhdistyksissämme peräti 1 186 liikuntaryhmää ja niihin kertyi yli 227 000 osallistumiskertaa. Huikeita lukuja mutta miten jatkossa? Millaisessa kunnossa seuraavat eläkeläissukupolvet aloittavat kolmatta ikäänsä? On selvää, että yhteiskunta ja vapaa-ajanviettotavat kehittyvät, mutta toivoa sopii, että liikunta on jatkossakin merkittävä osa eläkeläisten arkea.

Eläkeliitto haluaa osaltaan olla edistämässä ja kehittämässä eläkeläisten liikunnallista elämäntapaa. Tänä talvena erityisenä painopisteenämme on hiihto. Olemme mukana Hiihtoliiton, Suomen Ladun ja TUL:n kumppanina 4. maaliskuuta järjestettävässä kansallisessa hiihtopäivässä, jonka päätapahtumaa vietetään upeissa puitteissa Olympiastadionilla. Haastan kaikki jäsenyhdistykset ja -piirit mukaan kansalliseen hiihtopäivään järjestämään laturetkiä ja muita hiihtotapahtumia omassa mukavassa porukassa. Hiihto – kuten moni muukin tekeminen – on hauskempaa porukassa. Liikunnan avulla eläkevuosista tulee antoisampia ja hyvinvoivempia. Kekkonenkin sen tosiaan jo tiesi. Kaikki syyt olla liikkumatta ovat tekosyitä.

Anssi Kemppi

Toiminnanjohtaja