Allergiablogi_2023

Murunenkin voi olla liikaa anafylaksialapselle – miten toimia isovanhempana?

Ensimmäinen anafylaksia pysäyttää ja pistää miettimään, miten olla oman tärkeän lapsenlapsen kanssa jatkossa.

”Mummo, olemme nyt sairaalassa Iidan kanssa. Hän sai munakasta maistettuaan anafylaksian, hengenvaarallisen allergisen reaktio. Naamaan ja rintakehään nousi ensin ärhäkkä ihottuma ja sitten hän vain alkoi oksentaa kaaressa. Pelästyimme ja soitimme 112. Sieltä tuli nopeasti ambulanssi ja ensihoitajat antoivat lääkettä. Nyt olemme sairaalassa seurannassa ainakin iltaan asti.” Tällaisen puhelun voi isovanhempi saada, kun lapsenlapsi on saanut ensimmäisen anafylaksiansa.

Alkushokin jälkeen ryhdytään etsimään tietoa anafylaksiasta. Kun lapsenlapsella on todettu anafylaksian riski, isovanhemman kannattaa ottaa selvää anafylaksiasta ja sen kanssa elämisestä. Sen voi tehdä

• juttelemalla lapsenlapsen vanhempien kanssa
  • tutustumalla www.allergia.fi/anafylaksia -sivuihin
  • harjoittelemalla adrenaliini-injektorin käyttöä tai
  • osallistumalla Anafylaksialapsen läheiset -verkkokurssille (14.3.-3.4.2023 www.allergia.fi/kurssit).

Mummula voi olla turvapaikka

Anafylaksialapsen kanssa toimiessa on tärkeää muistaa, että murunenkin voi olla liikaa. Kaikki tuoteselosteet pitää lukea tarkkaakin tarkemmin ja huolehtia, ettei allergisoiva ruoka-aine pääse kosketuksiin lapsen ruuan kanssa säilytys-, valmistus- tai tarjoiluvaiheessa. Käsiä pitää pestä ja muruset siivota pois pöydiltä ja lattioilta ennen kuin lapsi tulee kylään. Lapsen mukana on aina kaksi adrenaliini-injektoria, jotta anafylaksian ensiapu on lähettyvillä. Jos on epävarma olo, niin aina voi kysyä lapsen vanhemmilta, miten toimia.

Lapsi ja perhe ilahtuu, kun allergiat otetaan mukavasti huomioon, muttei tehdä niistä liian suurta numeroa. Pappalaan tullessa on kiva, jos sieltä löytyy sopivia turvallisia herkkuja syötäväksi. Jos on intoa ja jauhopeukaloa kutkuttaa, niin erimenu.fi :stä löytyy allergisille suunniteltuja reseptejä. Esimerkiksi munattoman, maidottoman ja vehnättömän pullan tekeminen kyllä onnistuu, kun tietää oikeat kikat!

Kerran eräs äiti kertoi:  ”Ihaninta on, että "mummun koekeittiö" on kehitellyt meille vuosien varrella monia toimivia reseptejä vähistä raaka-aineista ja yllättänyt usein leipomuksillaan. Mummula on ollut ainoa kyläpaikka, mihin on aina voinut mennä luottavaisesti ilman omia eväitä.”

Lapsen anafylaksia voi hämmentää, pelottaa ja turhauttaa myös läheisiä. Kuitenkin oikealla asenteella yleensä saadaan asiat sujumaan. Kun on tahtoa löytää ratkaisua, opetella uusia toimintatapoja sekä ottaa anafylaksian riski tosissaan, niin lapsen kanssa on turvallista ja helppo toimia.

Jos kuitenkin vahinko käy, osaa toimia!

Anafylaksian kanssa tärkeintä on ennaltaehkäisy. Täytyy olla tarkka, ettei lapsi saa yhtään allergisoivaa ruoka-ainetta. Joskus kuitenkin voi käydä vahinko ja anafylaksia tulee, silloin pitää toimia nopeasti.

• Pistä adrenaliinia, jos lapsella on selkeät oireet, esimerkiksi ihottuma, yskä, äkillinen nenän vuotaminen, oksentelu, vatsakipu, hengitysvaikeus. Ota adrenaali-injektorista suojakorkki pois, pistä reiden ulko-osaan, laske kymmeneen, nosta injektori pois reidestä ja hiero pistoskohtaa.
  • Jos mietit, pitäisikö pistää, niin pistä. Adrenaliini ei ole vaarallista. Adrenaliini-injektorin käyttö on ensiapua, joka on kaikkien velvollisuus.
  • Soita 112 ja kerro epäileväsi anafylaksiaa.
  • Rauhoittele lasta ja tee hänen olonsa mahdollisimman helpoksi.
  • Soita anafylaksialapsen vanhemmille.
  • Lähde lapsen kanssa ambulanssin mukana sairaalaan.

Katso video adrenaliini-injektorin käytöstä www.allergia.fi/anafylaksia.

Muista, että lapsenlapsesi on tärkeä juuri sellaisena kuin hän on. Anafylaksia on vain yksi juonne mukana menossa. Sinä kyllä osaat ottaa anafylaksian huomioon ja voitte kokea monia tärkeitä hetkiä yhdessä!

Terveisin

Anu Sauliala, Allergia-, iho- ja astmaliiton verkkoasiantuntija, joka on saanut työskennellä anafylaksiaperheiden kanssa monia vuosia ja kuulla monia ihania tarinoita kuinka isovanhemmat ovat olleet tukena perheille.

Tämän tekstin innoitti kirjoittamaan tuleva 112-päivä (la 11.2.2023), jolloin Allergia-, iho- ja astmaliitto nostaa esille anafylaksian ennaltaehkäisyä ja ensiapua.