Kuva maapallonlaajuisesta verkosta

Netti, Internet, Verkko

Internetistä on muutamassa vuosikymmenessä kasvanut sähköinen maailma, jossa on ja voi tehdä jo oikeastaan kaikkea sitä, mitä maailmassa muutenkin. Netti on levinnyt joka puolelle maailmaa. Yli miljardin verkkosivun raja ylittyi vuosia sitten, eikä kasvulle näy loppua. Koska kuka tahansa voi tuottaa sisältöä nettiin, netti on samaan tapaan kaiken aikaa muotoaan muuttava, elävä ja vuorovaikutuksessa rakentuva maailma, kuin ns. vanha ”ei-sähköinen” maailmammekin.

Jos mietit, miksi ihmiset räpläävät kaiken aikaa puhelimiaan ja muita älylaitteitaan, kuten tabletteja tai kannettavia tietokoneita, niin tässä on vastaus: he ovat netissä. Ihmiset juttelevat netissä läheisilleen, ystävilleen, tuttavilleen, työkavereilleen, opiskelutovereilleen, eläkeläisille. He etsivät tietoa isoihin ja pieniin kysymyksiin, tärkeisiin ja vähemmän tärkeisiin asioihin, viettävät aikaa viihteen parissa, harrastavat, tekevät töitä, opiskelevat, hoitavat arjen askareita, tekevät varauksia, ostoksia ja hankintoja. Löytävät uusia kiinnostavia juttuja, mielenkiinnon kohteita, tutustuvat matkakohteisiin ennalta, matkailevat netissä videoiden, kuvien ja kertomusten siivittäminä. He huolehtivat myös raha-asiansa, terveysasiansa, ym. viranomaisasioinnin netin välityksellä. ”Sähköinen nettimaailma” ja ”ei-sähköinen vanhamaailma” ovat sulautumassa yhteen.

Nettimaailmaan pääsee tekniikan avulla. Tarvitaan laite, jonka avulla on mahdollista päästä nettiin ja tekniikkaa, jonka avulla saa yhteyden nettiin. Eläkeliiton nettiopastajat auttavat ja laiteostoksille voi lähteä kokeneemman kaverin kanssa. Koska netti on maailma, se ei aukea kenellekään kokonaan. Niin kuin maailmassa muutenkin, jokainen pieni ihminen elää netissä omanlaistaan elämää.

Teksti: Sanna Tuominen