Taksiuudistus pudotti iäkkäät kyydistä

Vanhan sanonnan mukaan vain muutos on pysyvää auringon alla. Kuluvana vuonna muutoksen kourissa on ollut suomalainen joukkoliikenne ja erityisesti taksimarkkinat. Heinäkuun alussa astui voimaan laki liikenteen palveluista, joka korvasi entisen joukkoliikennelain. Ei ole liioittelua sanoa, että uuden lain myötä mikään ei ollut taksiliikenteessä niin kuin ennen.

Aiemmin ely-keskukset säätelivät taksiyrittäjien toimintaa ja määrittelivät takseille mm. asemapaikan ja päivystysvelvoitteen. Uuden lain myötä taksit kilpailevat asiakkaista vapaasti.

Suurissa asutuskeskuksissa uusi tilanne epäilemättä lisää asiakkaiden valinnanvaraa mutta maaseudulta taksiuudistus saattoi viedä iäkkäiltä asukkailta viimeisenkin mahdollisuuden perustuslain takaamaan liikkumisen vapauden toteuttamiseen. Taksiyrittäjille on houkuttelevampaa hankkia elantonsa suurissa asutuskeskuksissa, joissa riittää muitakin asiakkaita kuin koululaisia ja kelan kustantamana sairaalaan matkustavia ikäihmisiä.

Samaan aikaan taksiuudistuksen kanssa Kansaneläkelaitos kilpailutti omat sairausvakuutuslain mukaiset kuljetuspalvelunsa. Tavoite oli ymmärrettävä: hillitä jatkuvasti kasvaneita kuljetuspalveluiden kustannuksia.

Uutiset uudistuksen vaikutuksista ympäri maata ovat olleet huolestuttavia. Keskussairaalaan lääkärin vastaanotolle matkustavat kansalaiset ovat jääneet ilman tilaamiaan taksikyytejä. Kyytejä on myös peruttu viime tipassa. Tällaisia kokemuksia ovat raportoineet myös Eläkeliiton jäsenet.

Julkisen hallinnon näkökulmasta on yleensä tarkoituksenmukaista tuottaa palvelut mahdollisimman edullisesti. Arkikokemuksemme kuitenkin kertoo, että halvalla saa harvoin hyvää. Näin taitaa olla tässäkin tapauksessa. Näennäisen säästöä tuottava taksipalveluhankinta tulee aiottua kalliimmaksi sekä kansalaiselle että julkiselle hallinnolle. Kallein lääkärikäynti on saamatta jääneen taksikyydin takia peruuntunut lääkärikäynti.

Uudistuksissa on aina voittajia ja häviäjiä. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että taksiuudistuksen ja Kelan kuljetuspalveluiden hankinnan vaikutuksista liian kovan hinnan maksavat pitkäaikaissairaat ikäihmiset. Saimme jälleen yhden muistutuksen siitä, että kilpailutus on hyvä renki mutta huono isäntä. On suurta yhteisten voimavarojen haaskausta, jos lääkäriaikoja peruuntuu huonosti toimivan – ja yhteiskunnan taloudellisesta tuesta hyötyvän – taksiliikenteen ongelmien takia.

Nyt on korjausliikkeiden aika.

Anssi Kemppi
Eläkeliiton