4.6.2025
Huijauspuhelut ovat yleistyneet huolestuttavasti. Niiden kohteeksi voi joutua kuka tahansa. Rikolliset yrittävät saada haltuunsa henkilökohtaisia tietoja, kuten pankkitunnuksia tai henkilötunnuksia. Näitä tietoja voidaan käyttää rahojen varastamiseen tai identiteettivarkauksiin.
Mitä huijauspuhelut ovat?
Huijauspuheluissa soittaja tekeytyy esimerkiksi pankin työntekijäksi, poliisiksi tai tietokoneen tekniseksi tukihenkilöksi. Tarkoituksena on saada sinut:
- antamaan pankkitunnuksia tai maksukortin tietoja
- sallimaan etäyhteys tietokoneellesi
- siirtämään rahaa huijarille
Soittajan numero voi näyttää suomalaiselta, vaikka se ei olisikaan. Huijarit voivat myös soittaa tavalliseen matkapuhelimeen tai lankapuhelimeen – älypuhelinta ei tarvita.
Yleisimmät huijauspuhelujen muodot
Huijarit käyttävät monia keinoja, jotka saattavat tuntua hyvin uskottavilta:
1. Poliisin tai viranomaisen esittäminen
Soittaja väittää olevansa poliisi tai muu viranomainen. Hän saattaa kertoa esimerkiksi rikostutkinnasta ja pyytää pankkitietoja. Muista: oikea viranomainen ei koskaan kysy arkaluonteisia tietoja puhelimessa.
2. Pankkivirkailijaksi tekeytyminen
Soittaja kertoo havainneensa epäilyttäviä tapahtumia tililläsi ja pyytää tunnuksia tarkistuksia varten. Muista: pankki ei koskaan kysy pankkitunnuksiasi puhelimitse.
3. Tekninen tuki (esim. "Microsoft-huijaukset")
Soittaja väittää, että tietokoneessasi on vika tai virus ja pyytää lupaa päästä koneellesi. Tällä tavalla huijari voi varastaa tietosi tai asentaa haittaohjelmia.
Soittaja pyrkii usein luomaan kiireen ja hätätilanteen tunnun, jotta et ehdi miettiä asiaa rauhassa. Hän saattaa sanoa, että rahasi ovat vaarassa tai että tilisi suljetaan heti.
Uusi ilmiö: Tekoälyhuijaukset
Tekoälyllä voidaan nykyisin matkia jopa tuttujen tai läheisten ääniä. Ole erityisen varovainen, jos saat puhelun, jossa soittaja kuulostaa läheiseltäsi mutta pyytää rahaa tai arkaluonteisia tietoja.
Näin tunnistat huijauspuhelun
Huijauspuhelut voivat kuulostaa vakuuttavilta, mutta niissä on usein seuraavia merkkejä:
- Soitto tulee yllättäen ja pyytää rahansiirtoa tai henkilökohtaisia tietoja
- Soittaja painostaa toimimaan nopeasti
- Pyyntö tuntuu epätavalliselta, vaikka soittaja esiintyy viranomaisena tai asiantuntijana
- Soittajan numero voi olla outo – tai näyttää tutulta, vaikka se on väärennetty
Mitä tehdä, jos saat huijauspuhelun?
Toimi näin:
- Älä koskaan luovuta tietojasi puhelimessa.
Oikea poliisi, pankki tai muu viranomainen ei kysy salasanoja tai tunnuksia puhelimitse. - Lopeta puhelu heti.
Jos puhelu tuntuu vähänkään epäilyttävältä, sulje puhelu. - Ota yhteyttä pankkiisi heti, jos annoit tietojasi.
He voivat estää tilisi väärinkäytön. Tarvittaessa tee myös rikosilmoitus poliisille. - Tarkista soittajan henkilöllisyys itse.
Jos epäilet, että kyseessä saattaa olla oikea poliisi, kysy nimi ja poliisilaitos. Soita sinne itse ja varmista asia.
Muista: rauhallisuus suojaa huijauksilta
Huijarit yrittävät herättää kiireen ja paniikin tunteen. Paras tapa suojautua on pysähtyä ja miettiä. Mikäli soittaja ilmoittaa olevansa esimerkiksi poliisi tai pankkisi toimihenkilö, varmista asia itse soittamalla heille. Pyydä tarvittaessa läheiseltä.
Älä luota automaattisesti siihen, miltä puhelu tai numero näyttää. Myös virallisen näköiset puhelut voivat olla huijauksia.
Huijarit ovat äärimmäisen taitavia
Mikäli tulet huijatuksi, älä anna häpeän tarttua sinuun. Et ole yksin.
Jos epäilet siirtäneesi rahaa huijarin tilille tai luovutit pankkitunnuksesi, ota välittömästi yhteys pankkiisi ja kerro asiasta. Jos pankki- tai luottokorttisi tiedot ovat joutuneet vääriin käsiin, sulje kortit.
Tee rikosilmoitus poliisille. Ilmoitus kannattaa tehdä, vaikka mahdollisuudet omaisuuden takaisin saamiseksi ovat pienet. Myös petoksen yritykset kannattaa ilmoittaa.
Pidetään toisistamme huolta ja pidetään huolta myös omista tiedoistamme.
Lisätietoja:
Poliisi, Petosrikokset
Rikosuhripäivystys, Huijauspuhelut eli huijaussoitot
Rikosuhripäivystys, Rikosuhripäivystys 116 006 tarjoaa rikoksen uhrille mahdollisuuden keskustella henkilön kanssa, joka ymmärtää mitä rikoksen kohteeksi joutuminen voi merkitä. Palvelu on tarkoitettu rikoksen uhreille, uhrien läheisille sekä rikosasiassa todistaville. Rikosuhripäivystyksen puhelin 116 006 palvelee suomeksi ma–to klo 9–18 ja pe 9–16. Soittaminen on maksutonta.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Ikäihmiset ja kuluttajansuoja
Irene Vuorisalo
