Männyn oksa

Eläkeliiton metsänistutushaaste saa jatkoa!

Runsas luminen talvi on ollut suotuisa puille ja myös hiihtäjille. Eristävä lumipeite on suojannut hyvin puiden kasvua. Vähitellen kylmä väistyy ja luonto herää uuteen kasvuun. Ja on herännyt jo. Kevään ihmettely tekee hyvää mielelle ja koko keholle. Mieli virkistyy ja lihakset vahvistuvat.
Eläkeliitto haastaa jälleen jäsenensä ilmastonmuutoksen torjuntaan luontoliikunnallisen metsänistutushaasteen muodossa!

Miten mukaan haasteeseen?

• Metsänistutushaaste sopii toteutettavaksi niin piirin kuin yhdistyksenkin tasolla
  • Järjestäkää tapahtuma, jossa istutatte piirin/yhdistyksen toimesta puun taimen/taimia tai osallistutte raivaustalkoisiin
  • Toteuttakaa viime vuonna istuttamanne taimikon katselmus, miten on kasvu lähtenyt käyntiin ja millaisia hoitotarpeita taimikolla on?
  • Tempauksen yhteyteen voitte kytkeä esim. luontoretken/kävelyn, johon voitte kutsua jäsenistöä

Minne voi istuttaa?

• Huom! Metsä/maa-alue/tontti on aina jonkun omaisuutta eli tarvitaan lupa puuntaimen/taimien istuttamiseen
  • Esimerkiksi voi selvittää, onko mahdollista istuttaa muutama taimi vaikkapa oman kunnan virkistysalueeksi kaavoittamalle alueelle

Metsästä on moneksi

Tiesitkö, että Suomi on Euroopan metsäisin ja yksi maailman metsäisimmistä maista. Suomen maapinta-alasta metsää on noin 86 %.
Metsät ovat elämälle välttämättömiä. Ne tekevät maapallon elinkelpoiseksi tuottamalla happea, puhdasta vettä ja ilmaa sekä sitomalla hiiltä. Vanhat metsät toimivat hiilivarastoina ja kasvavat puut hiilinieluina.
Metsät edistävät terveyttämme ja tarjoavat mahdollisuuksia monenlaiseen virkistäytymiseen ja liikkumiseen. Metsillä on ihmisille myös tärkeä esteettinen, henkinen ja taloudellinen merkitys.

Uusi tuottava taimikko saadaan aikaan istuttamalla puun taimia, kylvämällä siemeniä tai luontaisesti. Uudistamismenetelmä ja puulaji valitaan kasvupaikan mukaan. Istutuskausi alkaa keväällä, kun routa on sulanut maasta. Istutuksia voidaan sopivaa taimilajia käyttäen tehdä koko kesäkauden ajan syksyyn saakka.
Taimikon kehitystä kannattaa seurata 2–3 kasvukauden ajan istutuksen jälkeen. Rehevillä kasvupaikoilla heinien poisto taimien ympäriltä on tarkistettava jo istutusta seuraavana kesänä. Havupuutaimikkoa varjostavat lehtipuut kannattaa perata pois kasvun tieltä muutama vuosi istutuksen jälkeen.

Puunistushaasteen ideana on
•    antaa yhdistyksille toimintamalli yhdessä merkitykselliseen ulkoiluun
•    parantaa luontosuhdetta
•    suojella yhdessä luontoa ja sen monimuotoisuutta
•    estää metsän köyhtyminen
•    pelastaa maailma
•    osallistutaan ilmastonmuutoksen hidastamiseen
•    motivoidaan liikkumaan yhdessä luontoon ja luonnon puolesta
•    innostetaan uusia yhdistyksiä mukaan ilmastotalkoisiin

Luonto ja metsä saavat meidät voimaan paremmin
•    aistit herkistyvät
•    verenpaine laskee
•    aivot voivat paremmin
•    vastustuskyky paranee
•    mieli rauhoittuu

Ikuista tempauksenne ja lähetä kuvia ja tarinoita kuvagalleriaamme!

Lähetä kuvia ja tietoja istutustalkoistanne osoitteeseen viestinta (at) elakeliitto.fi

Eläkeliiton yhdistykset ottivat viime vuonna haasteen innolla vastaan, katso oheisesta kuvagalleriasta tunnelmia loppukevään, kesän ja syksyn 2020 istutustempauksista!