Kuntoutuskoira Cooper ja Erna

Kuntoutuskoira Cooper tuo iloa iäkkäille

Nauvolaisen vanhainkodin aulan täyttää innostunut odotus: asukkaat Erna ja Anna-Lisa tapaavat jälleen kuntoutuskoira Cooperin. Cooper on pian kolmevuotias labradoodle, joka on ohjaajansa Annika Alopaeuksen kanssa vieraillut ilahduttamassa ja kuntouttamassa vanhainkodin asukkaita jo usean kuukauden ajan. Alopaeus työskentelee terveydenhoitajana Nauvon terveyskeskuksessa – samassa rakennuksessa vanhainkodin kanssa, joten koira- avusteinen kuntoutustyö on valikoitunut luontevasti.

Alopaeus ja Cooper ovat mukana koira-avusteisen kuntoutuksen pilottikurssilla, jossa hyödynnetään Ruotsissa tehtyä alan kehittämistyötä. Pilottikurssin kokemuksia hyödynnetään myös ikääntyneille suunnatun koira-avusteisen otteen kansallisen standardin laatimisessa. Eläkeliiton kehittämistyön ja alan toimijoiden yhteistyönä syntyvän standardin pohjalta kehitetään jatkossa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille suunnattua syventävää koulutusta, jotta sisällöt saataisiin käyttöön koko Suomessa.

Luonne ratkaisee

Cooper on valikoitunut kuntoutuskoiraksi tiukan seulan kautta.

–Cooper on kotoisin Ruotsista, arvostetusta Hööks Labradoodle -kennelistä, joka on erikoistunut kuntoutuskoirien kasvatukseen. Cooper valikoitiin luonteensa puolesta soveltuvaksi kuntoutuskoirakoulutukseen, kertoo omistaja Annika Alopaeus.

Cooper valittiin kuuden pennun pentueesta, jota alettiin testata jo viiden viikon ikäisenä.

–Cooper oli aktiivinen jo pentuna. Koulutus on ollut pitkä ja se jatkuu - työkoiran kanssa tehdään paljon enemmän kuin kotikoiran kanssa, Alopaeus muistuttaa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon koulutustyötä ammattilaisen ja koiran yhteinen työskentely tuottaa tutkitusti tuloksia ikäihmisten elämänlaadun parantamiseksi. Koiran kanssa työskentely auttaa liikkumaan, muistamaan ja kommunikoimaan. Koira voi olla suuri motivoiva tekijä arvokkaalle ja elämisen arvoiselle loppuelämälle.

–Koira-avusteinen toiminta rakentuu asiakkaan ja koiran väliseen suhteeseen ja hyödyntää kehon muistia tehdä eri harjoitteita arjessa. Koiran kyky rauhoittaa ja tukea samalla kun sen läsnäolo motivoi vuorovaikutukseen ja toimintaan tekee koira-avusteista kuntoutuksesta ja toiminnasta korvaamattoman täydennyksen hoitoon sekä kuntoutukseen, toteaa Eläkeliiton koira-avusteisen toiminnan asiantuntija Nona Borgström.

Kuntoutuskoira Cooper

Tärkeitä kohtaamisia

On yhteisen kohtaamisen aika. Cooper odottaa maltilla, kun Erna kokoaa pelialustaa. Alustalla olevien muovisten kupujen alle piilotetaan herkkuja, joita Cooper pian etsii. Kun pelialusta on täynnä, Erna kurottaa tuolistaan ojentamaan pelialustan lattialle.

–Tässä pelissä on useampia toimintoja: hienomotoriikkaa kun täytetään peli, havainnoidaan namien määrä sekä useammat kurkotukset lattialle. Näitä harjoitellaan pelin kautta, Borgström kertoo.

Paitsi erilaisten pelien ja leikkien kautta Cooper auttaa myös rauhoittavasti läsnäolollaan.

–Jos Cooper tulee vierailulle vaikkapa masentuneen asiakkaan huoneeseen, läsnäolo voi piristää masentunutta, se voi motivoida, tuoda iloa ja saada liikkeelle ulos huoneesta, kertoo Alopaeus.

Voisi ajatella, että me lainaamme koiraa asiakkaalle yhteisen hetken verran. Silloin se on koiran ja asiakkaan välinen uniikki tapaaminen, Borgström täydentää.

Tutustu Eläkeliiton kuntoutuskoirakampanjaan ja tee lahjoitus!