Kuvakollaasi vanhoja ja nuoria ihmisiä Eläkeliitto 50 vuotta

Eläkeliitto 50 vuotta - sukupolvien ketjussa

Ikäystävällisessä Suomessa heikoimmista huolehtiminen on yhteinen tehtävämme

Suomen suurin eläkeläisjärjestö Eläkeliitto täytti 50 vuotta helmikuussa 2020. Liiton perustamiskokous pidettiin helmikuussa 1970. Eläkeliitto syntyi halusta toimia eläkeläisten taloudellisen aseman kohentamiseksi sekä ikäihmisten itsetunnon ja ihmisarvon vahvistamiseksi. Yhä edelleen liitto puolustaa eläkeläisten oikeuksia ja rakentaa ikäystävällistä Suomea.

Puoli vuosisataa perustamisensa jälkeen Eläkeliitto on kasvanut eläkeläisten etujärjestöksi, jonka ääni kuuluu ja sitä myös arvostetaan. Liittoon kuuluu 20 piiriä ja niihin 400 yhdistystä ja noin 125 000 jäsentä ympäri maata. Piirit ja yhdistykset juhlivat Eläkeliittoa lukuisin tapahtumin pitkin vuotta.

- Yhdistysten aktiivisen harrastustoiminnan lisäksi meille on tärkeää huolehtia heikoimmista: niistä, jotka eivät enää itse jaksa tai pysty osallistumaan harrastuksiin tai muuhun toimintaan, Eläkeliiton puheenjohtaja Raimo Ikonen kertoo.

Eläkeliitto rakentaa ikäystävällistä Suomea juhlavuoden teemalla ”sukupolvien ketjussa”. Eläkeliiton yhdistyksiä on haastettu siirtämään osaamistaan nuoremmille polville: Taito perinnöksi on Eläkeliiton 50-vuotisjuhlavuoden yhteistyökampanja koulujen ja päiväkotien kanssa.

Juhlavuoden kunniaksi liitto haastaa jäsenensä myös ilmastonmuutoksen torjuntaan luontoliikunnallisen metsänistutushaasteen muodossa. - Puuntaimien istutus symbolisoi upealla tavalla myös juhlavuotemme teemaa ”sukupolvien ketjussa”. Mikä voisi olla arvokkaampi lahja seuraaville sukupolville kuin mahdollisimman hyvinvoiva luonto, Ikonen toteaa.

Tutustu Eläkeliiton 50-vuotishistoriikkiin (selailtava versio)

Tilaa Eläkeliiton 50-vuotishistoriikki (painettu versio)

Katso Eläkeliiton 50-vuotisjuhlatallenne, osa 1

Katso Eläkeliiton 50-vuotisjuhlatallenne, osa 2

Eläkeliiton karaokemestarifinaali 9.-12.10.2020
Juhlavuoden karaokemestarifinaali käydään Lehmirannan lomakeskuksessa. Tapahtumaa voi seurata suorana Eläkeliiton YouTube-kanavalla.
Lehmirannan juhlaviikko 28.7.-3.8.2020 on nyt Karanteenijatkot

Koronarajoitusten ja turvaväliohjeiden vuoksi olemme muokanneet heinä-elokuun lomaviikkojen ohjelmasisältöä aiemmin ilmoitetusta. Mm.

50-vuotias Eläkeliitto: Ikäystävällisessä Suomessa heikoimmista huolehtiminen on yhteinen tehtävämme

Suomen suurin eläkeläisjärjestö Eläkeliitto täyttää 50 vuotta. Liiton perustamiskokous pidettiin helmikuussa 1970.

Lehmirannan juhlaviikko 24.-29.2.2020 (5 vrk)*
Eläkeliiton 50- ja Lehmirannan 45-vuotista taivalta juhlitaan Lehmirannassa erityisesti neljän eri lomaviikon aikana musiikin, yhdessäolon ja teatterin siivittämänä.