Kuntoutuskoira Cooper ja Erna

Kuntoutuskoiratoiminta

Eläkeliiton kuntoutuskoiratoiminta tuo apua ikäihmisten kuntoutukseen

Eläkeliitto vauhdittaa ikääntyneiden kuntoutusta kehittämällä koira-avusteista kuntoutuksen työotetta. Eläkeliiton kuntoutuskoira on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisen työpari, tehtävään koulutettu avustaja, joka motivoi vanhusta kunnon ylläpitämiseen, ulkoiluun ja sosiaaliseen kanssakäymiseen.

Parhaillaan on käynnissä Eläkeliiton koordinoima koira-avusteisen hoivan pilottikurssi. Pilottikurssin jälkeen tarkoituksena on kehittää syventävää koulutusta, jotta sisällöt saataisiin käyttöön myös muualla Suomessa. Niin ikään Eläkeliiton tavoitteena on myös standardoida kuntoutuskoiran käyttö menetelmänä Suomessa.

Kuntoutuskoira Cooper tuo iloa iäkkäille

Nauvolaisen vanhainkodin aulan täyttää innostunut odotus: asukkaat Erna ja Anna-Lisa tapaavat jälleen kuntoutuskoira Cooperin.

Tiedote: Eläkeliiton kuntoutuskoiratoiminta tuo apua ikäihmisten kuntoutukseen

Kuntoutuskoira voi palauttaa puheen ja auttaa muistamaan
Perjantaina 23.8.2019 järjestetyssä seminaarissa kuultiin koira-avusteisuutta jo yli kymmenen vuotta hyödyntäneen Ruotsin mallista ja toimintaan liittyvistä standardeista.