Tietotekniikka ja mediataidot

Tietotekniikka ja mediataidot kuuluvat ikääntyneille siinä missä muillekin ikäryhmille. Niistä on sähköistyvässä maailmassa tullut keskeinen osa elämäämme ja kansalaistaitojamme. Eläkeliitto haluaa tukea jäseniään tietotekniikan ja mediataitojen opettelussa kokoamalla mm. näille sivuille opettavaisia sisältöjä aiheesta.

Vapaaehtoiset nettiopastajat ovat jäsentemme tukena paikallisissa yhdistyksissä. He auttavat esimerkiksi internetin käytön kanssa alkuun pääsemisessä. Mikäli yhdistyksessäsi ei vielä ole nettiopastustoimintaa, mutta sille olisi tarvetta, asia on hyvä ottaa esiin paikallisessa yhdistyksessä. Kuka tahansa jäsen ja mikä tahansa yhdistys voi halutessaan käynnistää nettiopastustoiminnan parhaaksi katsomallaan tavalla.

Digipelaaminen

Digitaalinen peli on peli, jota pelataan digitaalisella laitteella, kuten tietokone, pelikonsoli tai matkapuhelin.

Eläkeliiton Netikäs - Sähköinen maailma on iloa ja elämyksiä!

Sähköinen maailma on muutakin kuin tekniikkaa tai sähköisiä palveluita! Kun lapsille opetetaan digi- ja mediataitoja, heille lähdetään opettamaan kaikkea kivaa.

Kirjoita meille...

Vastaanotamme ja julkaisemme mielellämme uutisia, kokemuksia, tarinoita ja muita juttuja sähköisestä maailmasta. Uutinen voi koskea esim.

Kuvat medioissa

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuvat luovat mielikuvia, vaikuttavat ihmisten käsityksiin. Kuva on viesti siinä missä sanatkin.

Kyselyt ja kartoitukset

Maailman sähköistyminen herättää ihmisissä monenlaisia ajatuksia ja tuntemuksia. Synnyttää monenlaisia kokemuksia ja elämyksiä.

Medialukutaitopiirit

Medialukutaitopiirit toimivat kuten entuudestaan tutut kirjallisuuspiirit.

Mediataidot haltuun

Eläkeliiton Netikäs etenee sisällöt edellä. Sähköinen maailma, kun on muutakin kuin tekniikkaa tai sähköisiä palveluita.

Satunnainen nettimatkaaja

Tutustu netin ihmeelliseen maailmaan oppaanasi satunnainen nettimatkaaja.

Seniorin puheenvuoro

Jokainen voi näkyä ja kuulua, osallistua ja vaikuttaa sähköisessä maailmassa!

Tekniikka tutuksi

Jokainen voi oppia digilaitteiden käyttöä. Tavallisen ihmisen ei tarvitse tavoitella taivaita. Riittää, että opettelee sellaiset tiedot ja taidot, jotka tuntuvat itselle riittäviltä.

Nettiopastustoiminta

Jokainen voi opettaa muille, mitä itse jo osaa! Kun käyttää itse tietoteknisiä laitteita, esimerkiksi tablettia tai älypuhelinta ja internetiä, voi opettaa muita.