Tasapainokollaasi

Tasapainovinkit

Julkaistu 23.12.2020

Viimeksi päivitetty 26.1.2021

Tasapainovinkki

Tutut mielikuvat auttavat muistamaan ja hahmottamaan liikkeittä. Aistien avulla saat yhteyden oman kehon tuntemuksiin, tiedät mitä kehossa tapahtuu ja tunnet miltä liike kehossa tuntuu. Aistitoimintoja voi kehittää ja niitä on hyvä vahvistaa monipuolisesti harjoittelemalla liikkeen ja asennon yhdistämistä. Aisteja aktivoimalla lisätään tietoisuutta omasta kehosta, vahvistetaan aistimuksia vastaanottavien elimien ja eri aivoalueiden yhteistyötä ja tarkkaavaisuutta.

Liikkeet sopivat tehtäviksi kävelylenkin lomaan tai kotiharjoitteluna. Valitse harjoitukseen rauhallinen ympäristö. Tee liikkeet huolellisesti omaan tahtiin kokeillen, keskittyen ja nauttien. Toista jokaista liikettä 8-10 kertaa ja niin monta kierrosta kun itsellesi tuntuu hyvältä.
 

Tasapainovinkki

Tasapainoisessa ja vaivattomassa ryhdissä kaikki kehon osat ovat luontevasti omilla paikoillaan aina nilkasta päähän asti. Lihakset niska-hartiaseudun alueella ja pienet kallonpohjan lihakset kaipaavat liikettä. Pään asentoon vaikuttavat monet tekijät ja sen tulisi liikkua eri suuntiin katseen mukana. Pään kääntäminen ja katseen mukaan ottaminen liikkeeseen haastaa tasapainon. Hyvä hartioiden, rintarangan ja lantion liikkuvuus auttavat tasapainoisen asennon löytämisessä. Vahvat ja joustavat lihakset kannattelevat koko kehoa ja auttavat pysymään pystyssä.

Videon liikkeet sopivat tehtäviksi kävelylenkin lomaan tai kotiharjoitteluna. Tee liikkeet rauhallisesti omaan tahtiin kokeillen, keskittyen ja nauttien. Tarvittaessa ota tukea tuolista, seinästä tai puusta. Toista jokaista liikettä 8-10 kertaa ja niin monta kierrosta kun itsellesi tuntuu hyvältä. 

Tasapainovinkki

Parasta lääkettä kaatumisen ehkäisyyn on monipuolinen liikuntaharjoittelu. Kun asento-, liike- ja tasapainoaisti toimivat saumattomasti, hallitset oman kehosi, tunnistat missä asennossa olet ja osaat valita tilanteeseen sopivat liikkeet. Liikkumattomuus ja ikääntyminen muuttavat tuntemukset epätarkoiksi ja heikentävät asento- ja liiketuntoa. Harjoittelemalla monipuolisesti uusia taitoja, vahvistat kykyäsi säädellä lihasten liikkeitä, tarvittavaa voimaa ja tasapainoa. Liike pysyy sujuvana ja ketteränä.

Videon liikkeet sopivat tehtäviksi kävelylenkin lomaan tai kotiharjoitteluna. Tee liikkeet rauhallisesti omaan tahtiin kokeillen, keskittyen ja nauttien. Tarvittaessa ota tukea tuolista, seinästä tai puusta. Toista jokaista liikettä 8-10 kertaa ja niin monta kierrosta kun itsellesi tuntuu hyvältä. 


Tasapainovinkki

Kävely on kokonaisvaltaista liikettä ja sytyttää kehon ja mielen. Liike voitelee niveliä ja lisää niiden liikelaajuutta. Monipuolisilla ärsykkeillä ja säännöllisellä harjoittelulla rakennat hyvän pohjan tasapainolle. Tee pienestä helposta tavasta säännöllinen ja kokeile rohkeasti uusia tapoja haastaa tasapaino.

Hyvinvoiva nilkka pyörii ja liikkuu neljään eri suuntaan. Iän myötä nilkan liikkuvuus ja pohkeen voimaominaisuudet heikkenevät. Kävelyssä nilkat aktivoituvat ja pohkeet vahvistuvat. Askeltaminen erilaisessa maastossa ja liikenopeuden vaihtelut tuovat lisää haastetta tasapainolle. Vaihtelemalla nopeutta ja lisäämällä kävelyyn erilaisia liikeyhdistelmiä ja -ratoja, sytytetään aivot ja hermoverkot tuottamaan uusia ohjeita ja ratkaisuja tasapainon ylläpitämiseksi.

Videon liikkeet sopivat tehtäviksi kävelylenkin lomaan tai kotiharjoitteluna. Tee liikkeet rauhallisesti omaan tahtiin keskittyen ja nauttien. Toista jokaista liikettä 10 kertaa ja niin monta kierrosta kun itsellesi tuntuu hyvältä.
 

Tasapainovinkki:

Kokeile ja löydä – tasapainoinen tammikuu!

Avojaloin kävely tekee hyvää jalkaterän pienille lihaksille. Liike voitelee niveliä ja lisää niiden liikelaajuutta. Paljain jaloin kävellessä aktivoit jalkapohjan tuhannet hermopäätteet, ja saat tiedon kulkemaan vilkkaammin jalkojen ja aivojen välillä. Monipuolisilla ärsykkeillä ja säännöllisellä harjoittelulla rakennat hyvän pohjan tasapainolle.

Riisu kengät ja sukat jaloistasi. Tassuttele eteen ja taakse, nouse varpaille ja kannoille - aisti tasapainosi!

Tee pienestä helposta tavasta rutiini.

Vinkki: Aamulla sängystä noustessasi tee kaikki aamuaskareet avojaloin. Käytä askeltamiseen monia tapoja, kurkottele ja taivuttele eri suuntiin. Kehitä jokin hauska itsellesi sopiva liike tai asento. Kokeile tehdä jotain myös silmät kiinni. Muista turvallisuus!

 

Tasapainovinkki:

Pystyssä pysymiseen tarvitaan hyvää liikehallintaa ja toki myös hyvät jalkineet.

Tiesitkö, että liikehallinta on merkittävä taito arjessa? Se tarkoittaa kehon asentojen ja liikkeiden tunnistamista ja hallintaa. Kokeile tasapainokampanjamme esimerkkiliikkeiden avulla kuinka hyvä liikehallinta sinulla on. Herättele lihaksiasi ja kehoasi ennen ulos lähtemistä. Liikehallinta ilmenee arjessa sujuvina, helppoina, taloudellisina, tehokkaina ja turvallisina liikesuorituksina myös muuttuvissa tai yllättävissä tilanteissa. Tasapainoliikkeet aktivoivat tärkeitä tukilihaksia, lämmittävät sekä huoltavat kehoa ennen ja jälkeen vaativampienkin ja kovatehoisempien harjoitusten.

 


Tasapainovinkki:

Harjoittele tasapainoa säännöllisesti

Tasapaino on parhaimmillaan noin 30-vuotiaana ja se heikentyy iän myötä. Tätä opittua taitoa voi myös parantaa harjoittelemalla. Tasapainon hallinnassa tarvitset lihasvoimaa. Hanki ruista reiteen ja paukkuja pohkeeseen. Omassa arjessasi teet useita tasapainoa vaativia liikkeitä ja toistat niitä ilman sen kummempaa ajattelua. Näitä automaattisia liikkeitä kannattaa harjoitella myös erilaisissa olosuhteissa ja ympäristöissä, esimerkiksi ulkona liikkuessasi. Metsä on oivallinen kuntosali tasapainon harjoittamiseen. Voit luoda itsellesi sopivan tasapainoradan sinne missä kuljetkin. Yksi viilettää kadulla kivetyksillä, toinen harppoo mättäällä ja kolmas taiteilee puunrungolla. Kehittävä harjoitus saa sinut hetkeksi pois tasapainosta, mutta juuri oikealla hetkellä teet korjaavan liikkeen ja pysyt pystyssä.


Tasapainovinkki:

Arkista liikehallintaa

Kahvinkeitto ja keittiössä puuhailu tarjoaa monta mahdollisuutta siirtää painoa jalalta toiselle. Sukan, lahkeen ja kengän pujottaminen jalkaan vaatii jo tekijältään taitoa ja voimaa, varsinkin jos sen tekee yhdellä jalalla seisten. Oivallinen harjoituspaikka löytyy yllättäen wc:stä. Hampaiden harjaus aamuin illoin toistuu päivästä toiseen ja aikaa siihen menee noin 5 minuutti / päivä. Jos saman ajan käyttää tasapainoharjoitteluun, kertyy vuodessa yhteensä 1830 minuuttia eli yli 30 tuntia. Se on jo melkoinen määrä harjoitusta.

Millaisia arjen tekoja itse olet löytänyt tasapainoa harjoittaaksesi? Oletko keksinyt jonkin hyvän tavan haastaa itseäsi pois tasapainosta? Tasapainoliikkeet ovat yksinkertaisia ja helppoja toteuttaa pienessäkin tilassa. Seisomaan nouseminen ja paikallaan tasapainoilu pitävät mielen ja kehon virkeänä. Se parantaa myös muistia. Tauota paikallaan oloa aina kun voit ja haasta ystäväsi mukaan!

Outi Kokko-Ropponen

Outi Kokko-Ropponen

Thumbnail
Liikuntasuunnittelija
outi.kokko-ropponen@elakeliitto.fi