Kävelyfutis Lehmiranta

Pallo hallussa - Kävelyfutiskerhot

Julkaistu 30.6.2021

Viimeksi päivitetty 11.10.2021

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta on myöntänyt Eläkeliitolle hanketukea iäkkäiden ihmisten liikkumisen edistämiseen Helsingissä. Pallo hallussa - Kävelyfutis-hankkeessa kehitetään yli 60-vuotiaiden ikäihmisten liikkumista ja fyysistä toimintakykyä edistävää alueellista toimintaa kävelyfutiskerhojen avulla.

Hankkeen tavoitteet:
- lisätä ikääntyvien fyysistä aktiivisuutta ja voimavaroja
- kasvattaa kohtaamisten määrää
- vähentää yksinäisyyttä
- parantaa osallistujien toimintakykyä
- osallistaa mukaan vapaaehtoistoimintaan
- kouluttaa kerhoille vapaaehtoiset vertaisohjaajat.

Hankkeen kohderyhmä:
60+ -vuotiaat helsinkiläiset.

Kävelyfutis on astetta lempeämpi liikuntalaji, jossa pelaaminen on sallittu vain kävellen. Laji sopii sovellettujen sääntöjen vuoksi monelle ikään ja kuntoon katsomatta. Kenttä ja maali ovat pienemmät kuin jalkapallossa ja kentällä saa liikkua vapaasti, eli paitsioita ei tässä lajissa tunneta. Kontaktit ja pääpallot eivät kuulu peliin, vaan palloa pelataan ainoastaan jaloilla. Pelaajavaihtoja voi tehdä niin usein kun on tarvis, ja maalivahtia voi vaihtaa lennossa.

Hankkeessa käynnistetään Jätkäsaaren ja Käpylän alueilla eläkeläisten kävelyfutiskerhoja. Kerhoille koulutetaan vapaaehtoiset vertaisvetäjät, jotka itsekin kuuluvat eläkeläiskohderyhmään.

Hankkeen turvin mahdollistetaan matalan kynnyksen edullinen ja ikäystävällinen säännöllinen liikuntaharrastus, jossa korostuvat sosiaalisuus ja yhteisöllisyys.

Sinustako vertaisohjaaja?
Maanantaina 22.11.2021 klo 13:30 - 15:30 järjestetään Myllypuron Pallomyllyssä vertaisohjaajakoulutus.

Koulutus on tarkoitettu kaikille kävelyfutiksesta kiinnostuneille, jotka haluavat tutustua lajiin ja käynnistää kävelyfutis-toiminnan.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Kävelyfutis-ryhmät Helsingissä

Ryhmät kokontuvat tiistaisin (10.8.2021-29.3.2022) klo 10:00 Jätkäsaaressa ja torstaisin (12.8.2021 - 31.3.2022) klo 13:00 Käpylässä.

Jätkäsaari

Jätkäsaaren liikuntapuisto / tekonurmikenttä
Tyynenmerenkatu
00220 Helsinki

18.10. ei vuoroa, kenttä varattu muuhun toimintaan.
4.11. alkaen siirrytään sisälle viereiseen kuplahallin.

Käpylä

Käpylän liikuntapuisto / tekonurmikenttä
Mäkelänkatu 72, 00610 Helsinki

Osallistumismaksu on 20€, joka sisältää harjoitukset 31.3.2022 asti. Jokainen liikkuu omalla vastuullaan.

Lisätietoja saat: outi.kokko-ropponen@elakeliitto.fi tai 040-7257 024.

Pallo hallussa Jätkäsaari

Pallo hallussa Käpylä