Kävelyfutis Lehmiranta

Pallo hallussa - Kävelyfutiskerhot

Julkaistu 30.6.2021

Viimeksi päivitetty 2.8.2021

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta on myöntänyt Eläkeliitolle hanketukea iäkkäiden ihmisten liikkumisen edistämiseen Helsingissä. Pallo hallussa - Kävelyfutis-hankkeessa kehitetään yli 60-vuotiaiden ikäihmisten liikkumista ja fyysistä toimintakykyä edistävää alueellista toimintaa kävelyfutiskerhojen avulla.

Hankkeen tavoitteet:
- lisätä ikääntyvien fyysistä aktiivisuutta ja voimavaroja
- kasvattaa kohtaamisten määrää
- vähentää yksinäisyyttä
- parantaa osallistujien toimintakykyä
- osallistaa mukaan vapaaehtoistoimintaan
- kouluttaa kerhoille vapaaehtoiset vertaisohjaajat.

Hankkeen kohderyhmä:
60+ -vuotiaat helsinkiläiset.

Kävelyfutis on astetta lempeämpi liikuntalaji, jossa pelaaminen on sallittu vain kävellen. Laji sopii sovellettujen sääntöjen vuoksi monelle ikään ja kuntoon katsomatta. Kenttä ja maali ovat pienemmät kuin jalkapallossa ja kentällä saa liikkua vapaasti, eli paitsioita ei tässä lajissa tunneta. Kontaktit ja pääpallot eivät kuulu peliin, vaan palloa pelataan ainoastaan jaloilla. Pelaajavaihtoja voi tehdä niin usein kun on tarvis, ja maalivahtia voi vaihtaa lennossa.

Hankkeessa käynnistetään Jätkäsaaren ja Käpylän alueilla eläkeläisten kävelyfutiskerhoja. Kerhoille koulutetaan vapaaehtoiset vertaisvetäjät, jotka itsekin kuuluvat eläkeläiskohderyhmään.

Hankkeen turvin mahdollistetaan matalan kynnyksen edullinen ja ikäystävällinen säännöllinen liikuntaharrastus, jossa korostuvat sosiaalisuus ja yhteisöllisyys.

Toiminta käynnistyy 10.8.2021 klo 10:00 Jätkäsaaressa ja 12.8.2021 klo 13 Käpylässä.

Jätkäsaaren liikuntapuisto / tekonurmikenttä
Tyynenmerenkatu
00220 Helsinki

Käpylän liikuntapuisto / tekonurmikenttä
Mäkelänkatu 72, 00610 Helsinki

Vertaisohjaajakoulutus
Ensimmäinen vertaisohjaajakoulutus järjestetään torstaina 5.8.2021 klo 12:00 - 14:00 ulkona Savelanpuiston nurmialueella (Pyynikintie 13, 00710 Helsinki).

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan. Koulutus on maksuton.

Pallo hallussa Jätkäsaari

Pallo hallussa Käpylä