Hyvät tekniset käyttötaidot omaava mediatoimija:
Osaa lukea käyttöliittymiä ja hahmottaa näytön eri osia
- Lukee ruutuja aina ”uusin silmin” ymmärtäen, että sisältöjä päivitetään ja tekniikkaa kehitetään jatkuvasti mm. tietoturvasyistä
- Luo ymmärrystä näkemästään, jäsentäen sisältöjä, hahmottaen rakenteita ja tunnistaen yleisesti käytettyjä metaforisia elementtejä, kuten symboleita
Ymmärtää yleisen toiminta- ja käyttölogiikan
- Tunnistaa eri ohjelmien samoja lainalaisuuksia ja ymmärtää sovellusten käytön yleiset periaatteet
- Tietää että oleellista ei ole yksittäisten asioiden osaaminen vaan oppimisvalmiudet
- Omaksuu jatkuvasti uutta tarpeiden ja toiveiden mukaan
Käyttää päättely- ja ongelmanratkaisustrategioita
- Tunnistaa oikeat toimintaperiaatteet ja toimii niiden mukaisesti
- Tuntee ja soveltaa tietoteknisten laitteiden käytössä ongelmanratkaisumalleja
Hyödyntää ohjeita ja oppaita käytön apuna
- Tutustuu avoimin mielin uusiin teknisiin laitteisiin ja mahdollisuuksiin
- Kysyy muilta, jakaa osaamista ja opettelee asioita yhdessä muiden kanssa
- Levittää tietoa hyvistä käytänteistä ja toimintatavoista
Tukee mediakasvattajana monipuolisen mediaosaamisen kehittymistä
- Ymmärtää mediataitojen olevan jatkuvasti kehittyviä kansalaistaitoja
- Tunnistaa yksilöllisiä mediavalmiuksia ja tukee mediataitojen harjoittelussa
Lähteet:
Tieto- ja viestintätekniikan perustaidot. KenGuru (verkkosivusto). Opetushallitus. http://www10.edu.fi/kenguru/?sivu=tvt_perustaidot. Viitattu 5.2.2020
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2014, s.23. Opetushallitus.
Mediakasvattajan muistilista. 2015. Mediakasvatusseura.