Vinkkejä ja materiaalia vapaaehtoistoimintaan

Eläkeliitto tuottaa vapaaehtoisten toiminnan tueksi erilaista materiaalia.

Vapaaehtoiselle oppaita monenlaiseen vapaaehtoistoimintaan

Eläkeliiton Hetki yhdessä -opas Eläkeliiton uudelle vapaaehtoiselle on hyvä perehdytysopas Eläkeliiton vapaaehtoistoimintaan. Siihen on koottu perustietoa ja vinkkejä Eläkeliiton vapaaehtoistoiminnasta. Opas toimii erinomaisesti myös yhdistysten vapaaehtoisvastaavien apuna perehdytettäessä uutta vapaaehtoista.

Lataa opas tästä:
Hetki yhdessä -opas Eläkeliiton uudelle vapaaehtoiselle (2021)

Eläkeliiton yhdistykset voivat tilata painettuja oppaita maksutta omasta piiristään tai tällä tilauslinkillä keskustoimistosta. Opas korvaa aiemman Auttamisen iloa -oppaan

Tietoa ja vinkkejä ryhmätoimintaan

Porukalla puhtia -oppaan (2017) ensimmäinen osa tarjoaa vinkkejä vertaisryhmien perustamista suunnitteleville sekä ryhmän ohjaamisesta kiinnostuneille.

Toinen osa sisältää 12 mielen hyvinvointia ja jaksamista tukevaa teemaa harjoituksineen. Teemoja ja harjoituksia voidaan soveltaa niin vertaisryhmän kokoontumisissa kuin osin myös yksittäisten autettavien kanssa. Opas soveltuu niin vapaaehtoisten kuin ammattilaisten käyttöön.

Oppaat voit ladata alla olevista linkeistä:
I Porukalla puhtia -opas
II Porukalla puhtia -opas

Mun tarina - Sun tarina

Mun tarina & Sun tarina, tarinallisen ryhmätoiminnan menetelmä -opas on yli 65-vuotiaille tarkoitettu tarinallinen ja toiminnallinen ryhmätoiminnan muodon opas. Ryhmämuodon tavoitteena on nostaa esille osallistujien positiivisia muistoja elämänsä varrelta.

Tarinointi tapahtuu kahdeksan tapaamiskerran aikana. Menetelmä soveltuu niin vapaaehtoisten kuin ammattilaisten käyttöön. Oppaan vinkkejä voi hyvin käyttää myös muissa vapaaehtoismuodoissa.

Lataa opas tästä:
Mun tarina & Sun tarina. Tarinallisen ryhmätoiminnan menetelmä -opas (2015)

Luontoaiheinen ryhmätoiminta

Tehdään yhdessä. Luontoaiheinen ryhmätoiminta -oppaaseen on kerätty vinkkejä ja ohjeita luontoaiheisen ryhmätoiminnan käynnistämisestä ja toteuttamisesta palvelutalossa. Ohjeet soveltuvat käytettäväksi myös osana muuta ryhmätoimintaa.

Lataa opas tästä:
Tehdään yhdessä. Luontoaiheinen ryhmätoiminta -opas (2015)

Yhdessä luontoon

Eläkeliiton 50-vuotisjuhlavuonna laadittiin Yhdessä luontoon -kampanjavihkonen, joka kannustaa vapaaehtoisia sekä vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneita lähtemään luontoon kohtaamansa ystävän kanssa yksinkertaisten esimerkkien avulla. Retki voi olla mahdollisuuksien mukaan retki laavulle, piipahdus lähiluonnossa tai luontokokemusten muistelua pihakeinussa retkieväiden kera.

Lataa opas tästä:
Yhdessä luontoon -kampanjavihkonen (2020)

TunneMusiikki-opas -uusia ideoita vapaaehtoistoimintaan

Käytkö hoivakodissa laulattamassa asukkaita? Pyöritätkö levyraatia omassa yhdistyksessäsi? Kiinnostaako musiikkisisältöisen vapaaehtoistoiminnan ohjaaminen sinua? TunneMusiikki-oppaasta (2019) saat sekä tietoa musiikin hyvinvointivaikutuksista että oppia ikäystävällisen, kaikkien osallistumista mahdollistavan, musiikkitoiminnan ohjaamiseen.

Vapaaehtoisena nettiopastaja -opas

Vapaaehtoisena nettiopastajana Eläkeliitossa -oppaassa (2016) annetaan vinkkejä aloittavalle opastajalle toiminnan käynnistämiseen ja toteuttamiseen, sekä auttavaan vapaaehtoistoimintaan.

Vapaaehtoisena nettiopastajana Eläkeliitossa -opas

Katja Harinen

Suunnittelija, vapaaehtoistoiminta ja sopeutumista tukeva toiminta
katja.harinen@elakeliitto.fi