Vinkkejä ja materiaalia vapaaehtoistoimintaan

Eläkeliitto tuottaa vapaaehtoisten toiminnan tueksi erilaista materiaalia.

Julkaistu 1.6.2018

Viimeksi päivitetty 7.9.2021

Perustietoa Eläkeliiton uudelle vapaaehtoiselle

Uusi vapaaehtoistoiminnan opas, Hetki yhdessä -opas Eläkeliiton uudelle vapaaehtoiselle (2021) on ilmestynyt! Siihen on koottu perustietoa ja vinkkejä Eläkeliiton vapaaehtoistoiminnasta. Oppaan voi ladata yllä olevasta linkistä. Eläkeliiton yhdistykset voivat tilata painettuja oppaita maksutta. Opas korvaa aiemman Auttamisen iloa -oppaan

Porukalla puhtia

Porukalla puhtia -oppaan (2017) ensimmäinen osa tarjoaa vinkkejä vertaisryhmien perustamista suunnitteleville sekä ryhmän ohjaamisesta kiinnostuneille. Toinen osa sisältää 12 mielen hyvinvointia ja jaksamista tukevaa teemaa harjoituksineen. Teemoja ja harjoituksia voidaan soveltaa niin vertaisryhmän kokoontumisissa kuin osin myös yksittäisten autettavien kanssa. Opas soveltuu niin vapaaehtoisten kuin ammattilaisten käyttöön.

Mun tarina - Sun tarina

Mun tarina & Sun tarina. Tarinallisen ryhmätoiminnan menetelmä –opas (2015) on yli 65-vuotiaille tarkoitettu tarinallinen ja toiminnallinen ryhmätoiminnan muoto, jonka tavoitteena on nostaa esille positiivisia muistoja elämän varrelta.  Tarinointi tapahtuu kahdeksan tapaamiskerran aikana. Menetelmä soveltuu niin vapaaehtoisten kuin ammattilaisten käyttöön.

Luontoaiheinen ryhmätoiminta

Tehdään  yhdessä. Luontoaiheinen ryhmätoiminta -(2015) -oppaaseen on kerätty vinkkejä ja ohjeita luontoaiheisen ryhmätoiminnan käynnistämisestä ja toteuttamisesta palvelutalossa. Ohjeet soveltuvat käytettäväksi myös osana muuta ryhmätoimintaa.

Vapaaehtoisena digiopastajana Eläkeliitossa

Toimitko digiopastajana tai oletko kiinnostunut opastajaksi ryhtymisestä? Opastaessa oppii itsekin joka kerta jotain uutta. Lähettämällä yhteystietosi, liityt digiopastajien ja opastajaksi haluavien postituslistalle. Saat kutsuja Digitreffeille, Opastajien Digikahville (vertaistukea digiasioissa) sekä tukea ja tietoa opastustoiminnan tueksi. Lähetä yhteystietosi tai kysy lisää: teija.saarinen@elakeliitto.fi tai 040 7257 340.

Teija Saarinen

Suunnittelija, vapaaehtoistoiminta