Liikuntavinkit matkalaukusta

Vinkkejä liikuntaan

Julkaistu 1.4.2020

Viimeksi päivitetty 13.4.2021

Tällä sivulle on koottu vinkkejä, joista voi poimia itselleen sopivia liikuttavia ideoita.

Vinkkejä ulkoliikuntaan

Kävelyfutis on jalkapallosta kehitetty astetta lempeämpi liikuntamuoto, jossa pelaaminen on sallittu vain kävellen. Videolla mallia näyttävät Ruoveden yhdistyksen liikkujat. Lajin säännöt löytyvät täältä.

MOBO-suunnistus on nykyaikainen kiintorastisuunnistus, jossa apuvälineenä käytetään älypuhelinta. Lue lisää  ja lähde rasteille.

Geokätköily on hauska ja seikkailullinen ulkoiluharrastus ja sitä voi harrastaa monella tavalla. Täältä löydät vinkit alkuun.

Frisbeegolf on löytänyt jo monen yhdistyksen lajivalikoimaan. Yhdessä radalla liikkuminen on mukavaa ja tavoitteena on heittää frisbee koriin mahdollisimman vähillä heitoilla. Pelata voi pelata yksin tai ryhmässä ja alkuun pääsee helposti. Tutustu lajiin.

Yleisurheilun eri lajit tuovat liikkumiseen monipuolisuutta. Esimerkiksi; radalla kävely, juoksu ja erilaiset koordinaatioharjoitukset tuovat varmuutta liikkumiseen, lisäävät kestävyyttä, nopeutta ja ketteryyttä. Hiekkamonttuun hyppääminen vahvistaa luustoa ja parantaa kimmoisuutta, kun taas heittolajit kasvattavat voimaa ja nopeusvoimaa.

Muita ulkopelejä/-lajeja aikuiseen makuun; boccia, mölkky, petankki, pesäpallo, kyykkä ja erilaiset heittolajit; tonkkumi, kettinki, saapas ja tikka.

“Tunnista 100 lintulajia” -haaste on hauska tapa tutustua lintuihin ja lintuharrastukseen. Kyseessä ei ole kilpailu vaan henkilökohtainen haaste. Liiku luonnossa ja havainnoi lintuja omaan tahtiisi. Lue lisää haasteesta.

Vierivä kivi ei sammaloidu. Kiinnostaisiko luonnon tutkiminen uudesta näkökulmasta?  Aloita kiviharrastus; https://www.kivikone.fi/

Retkeily: Luontoon.fi antaa ajantasaiset tiedot kansallispuistojen ja muiden Metsähallituksen retkikohteiden palveluista. Retkeile ja virkisty upeissa luontokohteissa. Lue lisää.

Eläkeliiton oma liikuntakanava tarjoaa vinkkejä ja kannustusta liikuntaan ja se löytyy täältä.

Tasapainoharjoitteluun sopivia harjoitteita.

Ideoita kotivoimisteluun

Jumppaa televisiossa
TV2:n Jumppahetket ovat monipuolista ohjattua kotijumppaa kaikenikäisille, jossa Ylen ja Helsingin kaupungin uusi yhteistyö tuo kotijumpat jokaisen olohuoneeseen! Jumppahetki-ohjelmaa vetävät Helsingin kaupungin liikunnanohjaajat, ja kymmenen minuutin jaksot tarjoavat helposti kotona toteutettavia liikuntahetkiä erityisesti ikäihmisten tarpeisiin. Kaikki Jumppahetket löytyvät YLE Areenasta täältä.

Koti TV – Virkistystä ikäihmisille omalta tv-kanavalta
Koti TV tarjoaa ikäihmisille liikunnallista etäkuntoutusta, virikkeellistä muistikuntoutusta sekä kulttuuria ja opetuksellista sisältöä joka arkipäivä klo 11-13. Koti TV löytyy täältä ja suorat lähetykset internetissä täältä.

Ikäinstituutin jumppavideoita

Vanhustyön Keskusliiton Vahvike-aineistopankista löytyy runsaasti vinkkejä kotijumpan tueksi. Sivuilta löytyy muun muassa jalka-, tuoli- ja välinejumppaa.

Jumppaa radiossa

Jyväskylän Yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnan tuottama radio-ohjelmasarja, joka sisältää 12 ohjattua 5 - 8 minuutin liikuntatuokioita: https://www.jarviradio.fi/liikuntahetki/

YLE Areenassa

Sporttituokio (haasteita liikuntahetkiin)
Jumppaa pihalla tai olohuoneessa!
Liikettä niveliin ja kestoa lihaksiin Janni Hussin ja Jarmo Härkosen avustuksella nopeilla ja helposti kotona tehtävillä jumpilla.

Iltajumppa (nostalgisia iloisia jumppatuokioita)
Legendaarinen Iltajumppa oli ohjelmistossa vuosina 1979-1987. Anne Sällylän, Eeva Eerikäisen ja muiden vetäjien kanssa palaudut stressistä, vahvistat lihaksia, notkistat niveliä, rentoutat koko kehoa ja piristät mielialaasi varttitunnissa.

Outi Kokko-Ropponen

Liikuntasuunnittelija