Eduskuntavaalit 2019

Eläkeliiton eduskuntavaalisivut

Laiminlyöntejä iäkkäiden hoivassa, läheltä loittonevia kallishintaisia palveluita vai toimintakykyä ja taloudellista turvaa? Eläkeliitto seuraa yhteiskunnan kehitystä ikääntyneiden suomalaisten näkökulmasta. Työskentelemme sen puolesta, että eläkkeellä oleville varmistetaan mahdollisimman toimintakykyinen ja taloudellisesti turvattu elämä. Eläkkeellä olevien omaa osallisuutta yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa tulee vahvistaa.

Eduskuntavaalitavoitteitamme on saada Suomeen pikaisesti eläkeläisköyhyyden vähentämisohjelma. Kansaneläkkeeseen tulee tehdä riittävä tasokorotus. Kansaneläkeindeksin leikkaus ja jäädytys on peruttava.

Iäkkäiden ihmisten monimuotoisiin asumistarpeisiin on vastattava yksilöllisen tarpeen mukaisesti mm. korjaus- ja hissiavustuksin.

Seuraa EETU ry:n vaalipaneelia 21.3. klo 12-14

EETU ry:n vaalipaneelia pääset seuraaman 21.3. suorana striimauksena klo 12-14. Linkki striimiin aukeaa klo 11.30 ja sulkeutuu klo 14.30 tapahtumapäivänä.

Heikko toimeentulo on ikääntyneelle terveysriski

Eläkeliitto ajaa tulevalle vaalikaudelle kansaneläkeindeksin leikkauksen ja jäädytyksen perumista sekä korotusta kansaneläkkeen tasoon.

Ikäystävällinen Suomi! - suuri vaalikeskustelu

Eläkeliiton varsinais-Suomen piiri järjestää suuren vaalikeskustelun liiton lomakeskuksessa Lehmirannassa (Lehmirannantie 12, 25170 Salo) 1.4.2019 klo 18-20.

Ikäystävällinen Suomi rakennettava järjestelmästä riippumatta

Eläkkeellä olevat ihmiset eivät ole yhtenäinen ryhmä: poliittisen päätöksenteon keskiössä on jokaisen eläkkeellä olevan mahdollisimman paras hyvinvointi.

Yli 65-vuotiailla on oltava oikeus saada kuntoutusta

Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkaiden oikeus Kelan järjestämään kuntoutukseen päättyy kuntoutujan täytettyä 65 vuotta.  Kuntoutuspsykoterapiaa ei korvata 67 vuotta täyt

Kohtuulliset asiakasmaksut

Tiedetään että pienituloiset eläkkeellä olevat säästävät heille määrätyistä lääkkeistä sekä terveydenhuollon kustannuksistaan, jotta rahat riittäisivät muihin vä

Esteetön ja ikäystävällinen asuntopolitiikkka

Hoivan ja asumispalveluiden hyvä laatu on varmistettava valtakunnalisilla vanhustenhuollon standardeilla.

Eläkeläisköyhyyden vähentämisohjelma

Eläkkeellä olevien toimentuloa on kiireellisesti parannettava. Kaikkein heikoimmassa asemasssa oleviin kohdentuva takuueläkkeen tason korotus on tarpeellinen.

Kansanedustajaehdokkaat kannattavat eläkeläisköyhyyden vähentämisohjelmaa

Kansanedustajaehdokkaille lähetetyn kyselyn vastaajista 85 prosenttia on sitä mieltä, että Suomeen tarvitaan eläkeläisköyhyyden vähentämisohjelma, jossa tehdään tasokorotuksia kan

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n vaaliteesit

Eläkeliitto tekee vaikuttamistyötä yhteistyössä muiden eläkeläisjärjestöjen kanssa Eläkeläisliittojen etujärjestön EETU ry:n kautta.

EETU ry:n eduskuntavalliteesit 2019 ovat

EETU ry:n vaalipaneeli

Paneelin keskustelijoina ovat kaikkien eduskuntapuolueiden puheenjohtajat.